hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Szétesett az óriásgép
Újabb csapás New Yorkra

2001. 11. 18.
Öt év alatt – nem számítva a szeptemberi gépeltérítéseket – már a negyedik nagy utasszállító repülőgépet érte katasztrófa röviddel a New York-i felszállást követően. Bár a terrorizmust egyik esetben sem nevezték meg hivatalos okként, gyanús körülmények minden esetben találgatásokra adtak okot. 



A queensi lakónagyed a becsapódás után. Nem volt idő menekülni Fotó: Reuters

Legalább 262 ember halt meg hétfőn, amikor a Dominikai Köztársaság felé tartó A300-as óriásgép röviddel a New York-i Kennedy Nemzetközi Repülőtérről történő felszállás után lezuhant New York egyik népszerű negyede, Queens felett. A jelenlegi feszült helyzet miatt a legtöbben azonnal egy újabb merényletre gondoltak, az eddigi vizsgálatok alapján azonban a hatóságok hajtóműhibára gyanakodnak, ám egyelőre a szabotázs lehetőségét sem zárták ki. 

Időközben előkerült az egyik, sérült fekete doboz, amely a zuhanás előtti pillanatokban semmiféle rendkívüli eseményt, párbeszédet nem rögzített. A hajtóm? gyártója, a General Electric szerint a motor rendkívül megbízható: több mint ezer repülőgépen használják, beleértve az elnök különgépét, az Air Force One-t is. 

A gép három perccel a felszállás után gyakorlatilag darabokra hullott. Szemtanúk elmondása alapján először billegni kezdett, egyes részei leváltak róla, majd spirális vonalban, meredeken lezuhant. A szárnyak még a levegőben letörtek, az egyik hajtóm? egy töltőállomásra, a másik pedig egy kocsibeállón elhelyezett hajóra zuhant. 

Kevin McKeon éppen a reggelijét fogyasztotta, amikor nagy zajt hallott, a ház megrázkódott, majd "a szoba egyszerűen felrobbant". Kevin négyéves kislányát a légnyomás kisodorta egy kitörött üvegajtón, a feleségét pedig a nappaliba repítette. A ház másodpercek alatt lángokban állt. Kisebb sérülésekkel mindhárman túlélték a katasztrófát, s csak később tudták meg, hogy a repülőgép egyik hajtóműje leborotválta a házuk hátsó részét, mielőtt a közeli hajóra zuhant. Az övékkel együtt négy ház dőlt romba, négy súlyosan megrongálódott, egy tucat másikban pedig kisebb károk keletkeztek. 

"Mindenütt holttestek hevertek – emlékszik vissza egy helyi lakos, John Carrington. – Ahogy mentünk, repülőgéproncsokra és emberi testrészekre léptünk. Még beszélni is alig tudok róla." A helyszínre érkező mentők számára nem volt mit menteni; a romok közül csak holttesteket tudtak előhúzni. Szinte valamennyi utas a Dominikai Közösség tagja volt. Az egyik férfi még halálában is karjába zárta kisgyermekét. A gépen utazott a 19 éves Jessica Jimenez, a Hostos Community College elsőéves hallgatója, aki szülei látogatására indult Santo Domingóba. A 27 éves Felix Sanchez, a Merill Lynch & Co. pénzügyi tanácsosa, a családja reménysége volt. Joseph és Frances Huber ikerpár unokáik vasárnapi születésnapi ünnepségéről utaztak haza. A haiti születés? Jean Luc Phanord misszionáriusként Dominika keleti részén tevékenykedett. 

Queens, Belle Harbour és a közeli Breezy Point lakóit azért is érintette érzékenyen a tragédia, mert a Világkereskedelmi Központ ellen szeptember 11-én elkövetett támadásban már közel száz ismerőst vesztettek el, zömében rendőröket, tűzoltókat és menedzsereket. 

"New York lakosai már sokat szenvedtek – nyilatkozta Bush az eset kapcsán –, és most újabb csapás érte őket. Ám semmi kétségem sincs afelől, hogy a New York-iak elszánt, erős és bátor emberek, akik segítik egymást a mostani katasztrófában is." 

A szeptemberi támadások előtt is több légikatasztrófa ért New Yorkból induló repülőgépeket. 1996-ban a TWA légitársaság óriásgépe zuhant le a New York-i partok közelében, 230 ember halálát okozva. A hivatalos magyarázat az üzemanyagtartályban zárlat miatt bekövetkezett robbanást jelölte meg okként, ám szemtanúk tucatjai szerint a gépet rakéta találta el.
(Mi történt a TWA 800-as járat tragédiája után?
Hetek, 2001. június 9.) Két évvel később a Swissair New Yorkból induló járatát érte hasonló tragédia.
(Swissair-katasztrófa: műszaki hiba?
Hetek, 1998. szeptember 12.) 1999-ben az Egyiptomi Légitársaság New Yorkból Kairóba tartó 990-es járata zuhant le fél órával a felszállást követően. A tragédiában 217-en vesztették életüket. A végzetes zuhanás előtt a gép hullámvasútként emelkedett és sülylyedt több ezer métert, miközben a fekete doboz dulakodás hangjait rögzítette a pilótafülkében.
(Terrortámadást gyanítanak
Hetek, 1999. november 6.) Egyik tragédia esetében sem lehetett egyértelm? okot találni: sem a műszaki hiba, sem terrorista akció nem zárható ki teljes bizonyossággal. 


Bármi volt, nagy bajt jelez

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!