hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Halálos tusa a pilótafülkében
Szándékos merényletre gyanakszanak

1999. 11. 20.
Sem bizonyítani, sem cáfolni nem sikerült még azt a feltételezést, hogy az Egyiptomi Légitársaság 990-es járatának tragédiáját egy öngyilkos pilóta okozhatta – jelentette a CNN amerikai hírcsatorna. A Thutmózisz II. névre keresztelt gép két fekete dobozán rögzített adatokról november végén tesznek közzé részletes jelentést. Amennyiben bebizonyosodik, hogy kamikáze akció történt, a légitársaságoknak a légi kalózok és a bombaszerkezetek mellett a terrorizmus új formájával kell felvenniük a harcot.



Egy Boeing 767 pilótafülkéje. Kinek szólt a másodpilóta fohásza?    Fotó:
MTI

A vizsgálatban résztvevők elmondták, hogy Gamil el-Batuti, a repülőgép segédpilótája
a következőt mondta

a pilótafülkében a zuhanás előtt: "Döntöttem. Sorsomat Isten kezébe teszem."
Feltehetően ezt követően léphetett be a kapitány a pilótafülkébe, aki a szabotázst
észlelve megkísérelte, hogy a repülőgépet egyenesbe hozza. Sikertelenül: a Boeing
767 óriásgép 217 utassal a fedélzetén tíz másodperccel később két darabra törve
a tengerbe zuhant.

A családtagok és barátok valamennyien hitetlenkedve fogadták a hírt, hogy
el-Batutinak köze lehet a katasztrófához. Rendezett anyagi körülmények között élt,
szerető férj, hívő muzulmán és tapasztalt pilóta volt – állítják ismerősei.
Egyik unokatestvére elmondta, hogy a férfi két nappal a szerencsétlenség előtt 300
dollár zsebpénzt küldött egyik fiának. "Ha valóban öngyilkosságra készült
volna, inkább a több ezer egyiptomi fontot érő gépkocsija kulcsát küldte volna el"
– vélekedik a rokon.

A Nemzeti Közlekedésbiztonsági Hivatal szerdán elmondta, hogy az utolsó 15 másodpercről
szóló információk azt mutatják, hogy a repülőgép bal oldali kapcsolókarja, melyet
a pilóta irányított, felkapcsolt állásban volt, nyilvánvalóan azért, mert a pilóta
így próbálta egyenesbe hozni a gépet. Eközben a gép jobb oldali kapcsolókarja,
melyet el-Batuti kezelt, lekapcsolt állásban volt. A kapcsolókarok a repülőgép függőleges
mozgását irányítják.

Sokan felháborodtak azon a feltételezésen, hogy a repülőgép zuhanását öngyilkosság
okozhatta. Nabil Fahmi, Egyiptom amerikai nagykövete szerint "fontos, hogy ne a feltételezéseket
tápláljuk a részletinformációkkal. Az igazságot akarjuk tudni."

Nihad Awad, az Amerikai–Iszlám Kapcsolatok Tanácsának vezetője szerint "egy imából
arra következtetni, hogy bűncselekmény történt… azt bizonyítja, hogy óriási a
tudatlanság az iszlámmal kapcsolatban."

Eközben az egyik utas, a 38 éves Ghassan Koujan patersoni szakács hozzátartozói 50
millió dolláros kártérítési pert indítottak rokonuk halála miatt. A perben az
EgyptAir légitársaságot és a Boeing céget vádolják a tragédia miatt.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!