A határozat pusztán visszamenőleges hatállyal kiegészít egy 2012-es minisztériumi rendeletet: két éve már minden, állami támogatásban részesülő iskola számára tiltólistára került a teremtéstudomány oktatása, viszont kimaradtak egy újabb, sajátos iskolatípus – az úgynevezett „szabadiskolák” – ekkor már működő intézményei. 2011-ben a konzervatív-liberáldemokrata koalíció az innováció ösztönzésének szándékával hívta életre ezeket az állami kereteken kívüli, tanrendjükben is nagyfokú szabadságot élvező iskolákat, amelyekből ma már mintegy 170 működik az Egyesült Királyságban. A The Guardian című lap azonban 2012-ben hármat is talált közülük, amelyben a kreacionizmust tudományos elméletként oktatták; szekularista csoportok ettől fogva azért lobbiztak a kormánynál, hogy szigorítsa a természettudományok oktatását. A mostani kiegészítés közvetlen kiváltó oka pedig egy néhány hete kirobbant botrány: néhány birminghami iskola konzervatív muszlim tanokat próbált tanrendjébe „csempészni”.
„Széles látókörű és kiegyensúlyozott tananyagot várunk el, ami eleve kizárja, hogy a kreacionizmust bizonyítékokon alapuló elméletként szabadna oktatni” – szól az újabb előírás indoklása. Az Egyesült Királyságban ezzel minden kiskapu bezárult, amely még lehetővé tette, hogy egyházi vagy egyéb közösségek által alapított, államilag dotált iskolában a fejlődéstan mellett a teremtéstan is megjelenjen a biológiaórákon. A kreacionizmus helye mostantól kizárólag a hittanóra – ha az iskola nem kívánja megszegni az Oktatási Minisztériummal kötött támogatási szerződését. A rendelet további újdonsága, hogy a kreacionizmus meghatározását is tartalmazza: „Minden olyan tan vagy elmélet, amely szerint a természetes biológiai folyamatok nem felelősek a földön meglévő élet történetéért, sokszínűségéért és komplexitásáért, s ezért elutasítja a tudományos evolúcióelméletet. A [szerződő] felek elismerik, hogy a kreacionizmust ebben az értelemben a legtöbb hagyományos egyház és vallási hagyomány – köztük az államilag finanszírozott iskolák legjelentősebb fenntartói, az [anglikán és a katolikus] egyházak – valamint a tudományos közösség is elutasítja”.
Brit ateista érdekképviseleti csoportok szerint további reformok szükségesek az oktatási szektorban. A legjelentősebb lépést most sikerült megtenni afelé, hogy az adófizetők által finanszírozott iskolákból teljes mértékben kiebrudalják a vallást – ráadásul további eredmény, hogy mostantól az alsótagozatos kerettanterv is tartalmaz egy modult a fejlődéselméletről. A Brit Humanista Társaság (BHA) közleményben ismerte el a kormány határozott és fontos döntését, majd megfogalmazta soron következő célkitűzését: a teremtéstant az állami dotációban nem részesülő magániskolákban és az óvodákban is tiltani kell.