hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Viv, az új barátod
A mesterséges intelligencia forradalma

2016. 05. 26.
Aki jól ismeri a mai okostelefonokat, minden bizonnyal találkozott már a készülékbe gyárilag telepített virtuális asszisztenssel is. Elsőként az Apple dobta piacra Siri nevű alkalmazását, majd ezt követte hamarosan a Google és a Microsoft saját fejlesztése. Az úgynevezett AI (Artificial Intelligence – Mesterséges Intelligencia) asszisztensek ma már túlnőtték az okostelefonokat, és olyan cégek is megalkották saját virtuális segítőtársaikat, mint a Facebook és az Amazon.

Ezekben a szoftverekben közös, hogy általában egyszerűbb parancsokat tudnak csak végrehajtani, bonyolultabb feladatok kezelésére, pláne társalgásra csak korlátozottan alkalmasak. Dag Kittlaus és Adam Cheyer vállalkozók ezen a helyzeten akartak változtatni, amikor pár évvel ezelőtt nekiláttak a Viv kifejlesztésének, amelynek alig 20 perces bemutatójára nemrég került sor a Disrupt NY 2016 nagyszabású startup rendezvényen. Dag és Adam volt egyébként a megálmodója a Sirinek is, amit az Apple 2010-ben 200 millió dollárért vásárolt meg tőlük. A Viv ezzel szemben mindössze három éve indult, csupán 30 millió dollárral – írja a The Guardian.

A szektor egyik befektetési szakértője szerint a virtuális asszisztensek ma az óriás tech cégek elsőszámú küzdőterepét jelentik. A CB Insights elemzője szerint a „gigászok ki vannak éhezve az új technológiákra”, mivel a jövő fejlődési irányát a mindennapi feladatok és folyamatok egyre szofisztikáltabb automatizálásában látják.

A most bemutatott fejlesztést sokan – többek között a tekintélyes techcrunch.com is – a virtuális asszisztensek második generációja úttörőjeként tartják számon, és nem ok nélkül. A cég egyik nagy ígérete volt, hogy olyan párbeszédet folytathatunk majd az alkalmazással, mintha egy valódi emberrel beszélgetnénk. A bemutató alapján pedig ez nem is áll annyira távol a valóságtól: „Ő Viv, aki Sirivel ellentétben nemcsak 50-60 témában tud majd megoldást adni a kérdéseinkre, hanem akár 5000 különböző területen találja meg a választ” – vezette fel a bemutatót Dag Kittlaus fejlesztő, majd bemutatta, mire is képes az új asszisztens. A Viv olyan komplex kérdésekre is szinte gondolkodás nélkül vágta rá a választ, mint: „Holnapután 17 óra után a Golden Gate közelében melegebb lesz-e az idő 21 foknál?” De a szoftver nemcsak parancsokat teljesít, kommunikálni is tud. Arra a kérésre például, hogy „Rendelj egy pizzát az irodához legközelebb lévő Pizz’a Chicago-ból!”, akadékoskodás nélkül csak annyit kérdezett vissza: „Milyen feltéttel szeretnéd?” A rendelést közben többször is variálták, a futár pedig egy kis idő elteltével meg is érkezett a megfelelő pizzával. De a személyre szabott kérdéseket is probléma nélkül kezelte. Így a „Küldj Adamnak 20 dollárt” vagy „Küldj édesanyámnak néhány szál virágot” parancsokat is készségesen teljesítette.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!