A videojáték-piacon az utóbbi 5-10 évben alapvető átrendeződés figyelhető meg: a klasszikus játékok helyét fokozatosan átveszik a mágián, boszorkányságon alapuló szerep- vagy más néven fantasy jellegű játékok, amelyek a népszerűségi listákon kezdenek előkelő helyet elfoglalni. Ezek miatt a játékfejlesztők egyre több és több ilyen típusú játékot adnak ki, így próbálnak ebből a világviszonylatban megfigyelhető trendből hasznot húzni.
Szakemberek, pszichológusok évek óta igyekeznek felhívni a figyelmet az erőszakos videojátékok káros hatására – a videojátékok alatt a számítógépekre és a különféle konzolokra (Xbox 360, PS4) kiadott játékokat értjük. Ezzel kapcsolatban kutatásokat is végeztek, és egy 2011-ben végzett amerikai vizsgálat szerint az erőszakos számítógépes játékok már egy hét után hosszú távú negatív változásokat okoznak az agy bizonyos területén.
A két héten át tartó kutatásban 22 egészséges fiatal férfi vett részt, ahol minden résztvevő funkcionális mágnesesrezonancia-vizsgálaton esett át a teszt előtt és után. Azt tapasztalták, hogy napi 10 óra erőszakos, lövöldözős játék egy hétnyi használata után a férfiak agyának érzelmi reakciókért és kognitív funkciókért felelős területei jóval kisebb aktivitást mutattak. A második, játékmentes hét után ezek a változások csökkentek. A kutatók hangsúlyozták, hogy az eredmények szerint az erőszakos számítógépes játékok hosszú távú változásokat okoznak az agyban, ezért érdemes átgondolni a rendszeres használat esetleges negatív következményeit.
Diablo, a Guinness-rekorder
Kevésbé vizsgálják és kevesen hívják fel azonban a figyelmet a videojátékokban az erőszak mellett, vele párhuzamosan és egyre nagyobb arányban megtalálható okkultizmusra és annak veszélyeire. Ebben egyfajta trend, divathullám is megfigyelhető, de emellett az eladási számok is arra ösztönzik a kiadókat, hogy „Fantasy” jellegű, mágiához, boszorkánysághoz köthető játékokat adjanak ki, amelyek a klasszikus háborús játékok helyét is kezdik átvenni.
Erre jó példa a Total War számítógépes játéksorozat, ahol eddig középkori, római sereggel, vagy a legutóbbi rész esetében Attila hadaival kellett a csatákat megvívni. 2016-ban jelenik meg az új rész „Warhammer” néven, ahol vagy emberek vagy orkok oldalán indulhatunk a harcba, a tábornokok pedig repülő griffmadarakon vagy sárkányokon szállnak, és varázslatokkal teljes szakaszokat is el lehet tüntetni.
Míg 10-15 évvel ezelőtt az ilyen típusú játékok kuriózumnak számítottak, és a játékeladások nagy részét a klasszikus stratégiai, autós és focis vagy egyéb sportjátékok tették ki, addig mára az eladási, népszerűségi listák élén találjuk ezeket. A Steamen (tartalomtovábbító rendszer, játékokat lehet rajta vásárolni) keresztül vásárolt játékok népszerűségi listáját 2013-ban a DOTA2 vezette toronymagasan. Ebben magunk által választott „hősöket”, más szóval szörnyeket kell egy élettelen, pokolinak kinéző pályán irányítani, és a különböző csatákban, test test elleni küzdelmekben különféle varázslatok által tudunk előnyre szert tenni. 2014-ben ugyanezen lista legelején találjuk a hasonló típusú Talisman Digital Edition fantasy játékot.
A harmadik helyet foglalta el tavaly az 576 Kbyte – Magyarország legnagyobb videojáték-bolthálózata – eladási listáján a Diablo3: Reaper of Souls (Sátán3: Lelkek aratása) játék, ami a Diablo3 legújabb kiegészítő része. A játék borítóján már rögtön egy sátánszerű lénnyel nézünk szembe, a játékban pedig, a nevéhez hűen pokolszerű helyszíneken, a mágia és különféle szörnyek széles tárházát találjuk, és még a halál angyala is a történet része.
A Diablo3, az eredeti játék egyébként érdekes rekordot állított fel: a megjelenése napján, 2012. május 15-én több, mint 3,5 millió példányban adták el, ezzel minden idők legkelendőbb PC-játékává vált. A Diablo sorozat első része 1996-ban jelent meg, amelyet abban az évben az év játékának választottak. A második rész is nagy sikereket tudhat magáénak. 2000-ben jelent meg, és rögtön bekerült a Guinness-rekordok könyvébe, mint a leggyorsabban értékesített játék: a megjelenés első két hetében több, mint 1 milliót adtak el belőle, ami akkor kiemelkedőnek számított. Ezt a rekordot csak a sorozat további részei vagy hasonló típusú játékok tudták megdönteni.
Feltétlenül meg kell említeni még a World of Warcraft játékot, amely egy MMORPG (massively multiplayer online role-playing game) online szerepjáték, melyet egyszerre több százan vagy ezren is játszhatnak egymással egy online világban. A World of Warcraft is egy tipikus fantasy játék, amiben olyan fajok közül választhatunk, mint a troll, vérelf és előholt, és ezen belül olyan kasztokat találunk, mint mágus, sámán és boszorkánymester. Mind a három kaszt különleges, speciális képességekkel rendelkezik, mint például átokvarázslás, sebző varázslás vagy ellenséget lebénító fagyvarázslás, amelyek mind egyértelműen a fekete mágiához köthetők.
A World of Warcraft jelenleg 7,7 millió előfizetővel rendelkezik, ezzel világszinten a legnépszerűbb nyugati MMORPG, és a Guinness-világrekordot is ezen cím alatt tartja. 2008 áprilisában úgy becsülték, hogy a több játékosra épülő játékok piacának 62 százalékát uralja. Ez a játék volt az egyébként, amellyel a norvég tömeggyilkos, Anders Behring Breivik nagyon sok időt eltöltött. Játékostársa emléke szerint Breiviket a játékban profizmus és maximalizmus jellemezte. Breivik egy idő után vezető szerepbe került a klánban (online játékosok által a játékon belül létrehozott csoport), és voltak, akiket ki is rúgott onnan, mert egy ideje inaktívak voltak.