hetilap

Hetek hetilap vásárlás
 Összeesküvés, amely megváltoztatta a világot

2014. 11. 20.
Miért robban le a printerünk, látszólag indokolatlanul? Miért törik el a cipőnk talpa egy héttel a szavatossági idő lejárta után? Miért fut fel a női harisnya akkor is, ha vigyáznak rá? Miért csak egész blokkot lehet cserélni az autónkban egy filléres alkatrész meghibásodása esetén, és miért hajlik meg olyan könnyen a drága pénzen vásárolt iPhone 6, ha azt elővigyázatlanul vágjuk zsebre? A villanykörte-összeesküvés című, interneten is megtekinthető film rendezője szerint az okok a fogyasztói társadalom gondolkodásmódjára vezethetők vissza. A „tervezett elavulás” gondolata pedig – miszerint a termékek élettar­ta­mának csökkentése a gazdasági növekedést szolgálja – éppen kilencven évvel ezelőtt, a Phoebus kartell létrehozásakor fogalmazódott meg Genfben, 1924 decemberében.

Amíg mi, magyarok nem sokkal az 1867-es kiegyezés után egy élhető ország kiépítésével voltunk elfoglalva, a világ másik felében a polgároknak számunkra ismeretlen problémával kellett szembenézniük. „Amerika a túltermeléstől szenved” – írta egy csalódott kiskereskedő 1876-ban. A probléma megoldása sokrétű intézkedést kívánt. A gyárak nem akarták csökkenteni a teljesítményüket, ráadásul a folyamatos termelés munkahelyeket biztosított a polgároknak, ehhez pedig állandó fogyasztásra, vásárlókra volt szükség. Fejleszteni kellett az elosztást, a kereskedelmet, az áruk elszállításának módjait, s egyre fontosabbá váltak a hirdetések, reklámok, a különböző marketingeszközök is. Az ízléses csomagolás (amely maga is reklám), valamint a vásárlók megnyerése különböző módokon – például adott minőséget garantáló márkanevek létrehozásával – mind azt a célt szolgálta, hogy az embereket állandó költekezésre ösztönözze. Erről ír Giles Slade kanadai újságíró 2006-ban megjelent Made to Break (Úgy készült, hogy elromoljon) című könyvében.

A folyamatos vásárlás elérésének egy másik módja, ha olyan – lehetőleg olcsó – termékeket gyártunk, amelyeket rögtön eldobhatunk. Ilyennek bizonyult a papírból készített ingnyak és kézelő a múlt századi Amerikában; Gillette találmánya, az eldobható borotvapenge pedig egyenesen forradalminak számított a 20. század elején. (Korábban mindenki házilagosan fente élesre a borotválkozó eszközét.) Kialakult egy újfajta szemléletmód: ne bajlódjunk a dolgok megjavításával, vegyünk inkább újat.

A „100 éves” villanykörte

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!