hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Brutalitás, vér és szex 3D-ben
Virtuális (de)generáció

2009. 03. 20.
A szeptember 11-ei drámai merényletsorozat elkövetői nem a „Hogyan repüljünk bele az ikertornyokba” néven futó játékokkal tréningeztek, hanem egy teljesen ártatlan repülőgép-szimulátorral. A múlt héten tizenöt embert lemészároló tizenhét éves német fiú szintén a kibertérben kalandozva tett szert a tömegmészárlás érzetét nyújtó élményekre. Bár indítékaik eltérőek voltak, a tapasztalatok mindkét esetben átültethetőek voltak a való életbe.

A mai szórakoztató elektronika olyan élményeket nyújt a felnövekvő generációknak, amelyek néhány évtizede a szőnyegen autókat tologatóknak még nem voltak adottak. Korábban a játék menetét a gyerekek alakították, ám ebben mára radikális fordulat történt. A legnépszerűbb játékokban megszűntek a korlátok, igazi világokat építenek fel a fejlesztők, ugyanakkor determinálják a betöltendő szerepeket, előre meghatározott karakterrel és történettel kell a játékosnak azonosulnia. A vizuális hatások és a hangtechnika fejlődésével mind a játék-, mind pedig a filmkészítés egyre realisztikusabb ábrázolásra képes. A két terület összefüggését mutatja, hogy ma megjelentek a számítógépes játékok alapján készült mozifilmek (Tomb Raider, Resident Evil, Hitman stb.), valamint a mozifilmekből készült játékok, ahol újra egyes szám első személyben élheti át a játékos a sztorit.

Talán nem meglepő, hogy a Time magazin és a CNN által összeállított 2008 top 10-es listát éppen a nagy múltú GTA (Grand Theft Auto) sorozat legújabb - negyedik - része vezeti. Miért vonzó e játék? Mert mindent megcsinálhat benne az ember.

A készítők egy egész várost építettek fel a virtuális térben, ahol gyakorlatilag bármit megtehetünk. Közlekedhetünk földön, vízen, levegőben. Ideális terep, ha valakinek ámokfutó hajlamai vannak, hiszen ha kedvünk tartja, autókat lophatunk el, verekedhetünk, vagy csak spontán vér-fröcskölős lövöldözéseket rendezhetünk vagy robbantgathatunk, esetleg láncfűrésszel is körbekaréjozhatjuk a járókelőket. Az ilyen akciókat a rendőrség, majd a különleges erők megjelenése teszi színesebbé. A készítők természetesen gondoskodtak egy alapsztoriról: nem meglepő módon éppen egy gengsztert kell megtestesítenünk. Ebben a formában alakot öltve különböző feladatokat kell végrehajtania a játékosnak az autólopástól a merényletig. Ezekből jól megszedheti magát, és a pénzből házakat vásárolhat, illetve fegyvereket, vagy ami kell. A játékban karakterünk a testedzést is igényli, sőt a baráti kapcsolatainkat is építeni kell, hovatovább barátnőt tartani. Ezek persze általában kaszinókban, éjszakai klubokban zajlanak, a hozzá kapcsolódó naturális átvezető videókkal megspékelve. A játék 2008 májusi megjelenése megdöntötte a Guinness által jegyzett, 24 óra alatt legnagyobb bevételt hozó játék címét 3,6 millió eladott példánnyal és 310 millió dollár bevétellel. Nem csoda, hiszen az alvilági sztori mellé csillogó 3D-s grafika párosul.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!