Mivé lett a Nemzeti? című cikkünkben az ország első színházának állapotáról, illetve a hazai színjátszásban végbemenő trendekről írtunk. A Nemzeti Színházzal kapcsolatban azt állítottuk, hogy több botrányszagú darabot is felvett a repertoárjába : a Pokoli disznótort, A jég című előadást, illetve az Alföldi Róbert által megrendezett János vitézt.
A színház honlapján található vendégkönyvből idéztünk kritikus bejegyzéseket, majd ezek, a színház által publikált fotók, továbbá különböző kritikák alapján megállapítottuk, hogy a nevezett művekben meztelenkedés, trágárság és olyan „újszerű” értelmezések fedezhetőek fel, melyek nem feltétlenül a Nemzeti Színházba valók.
Természetesen szerettük volna megszólaltatni Alföldi Róbertet is, ám ő annyit üzent: előbb látni szeretné a lapot, ahová nyilatkozna. Arra a felvetésre, hogy az interneten ez néhány kattintással megvalósítható, nem kaptunk érdemi választ. A hét elején ugyanakkor a színház sajtófőnöke levélben kérte szerkesztőségünket, hogy a cikk „egyoldalúsága” miatt – helyreigazításként – idézzünk azokból a vendégkönyvi bejegyzésekből is, melyek cáfolják írásunk állításait. A sajtófőnök – nyilván feladatunkat könnyítendő – egy előválogatott bejegyzéscsomagot is mellékelt. Ebből tallózunk:
Kacsoh–Bakonyi–Heltai: János vitéz, rendező: Alföldi Róbert
„Szerintem is óriási darab! Kritika ide, kritika oda… amúgy meg igaz: aki ismeri a rendező munkáit, az tudja, mire számítson…”
Tökfejek, boszorkányok, szellemek és csontvázak: honnan ered a Halloween valójában?
Több ezer éves hagyományokból épül fel a pogány szelleműző ünnep »
‘56 egy párizsi gyermek szemével
Külföldön is hatalmas izgalommal követték az akkori eseményeket »
Újév, rettenetes napok és a bűnbánat ereje
A rós hásánát követő időszak a önvizsgálat, bűnbánat, bűnvallás és a megtérés ideje »