A Szépművészeti Múzeum és több hazai múzeumunk felfutása mellett az idei év
nemcsak a klasszikus művészet és muzeológia számára jelentett sikert. A Bodies
kiállítás keretében egy újfajta kiállítástípussal ismerkedhettünk meg májustól.
Ahogy az angol elnevezés is mutatja (magyarul „Testek”), a kiállítás tárgyai
ezúttal nem művészeti alkotások, hanem emberi preparátumok. A magát
természettudományosnak aposztrofált „vándor”- projekt igen sok kérdést és
ellenszenvet indukált világszerte. Annak a bizarr ötletnek a kivitelezésére,
miszerint széles tömegek számára lehessen bemutatni emberi
holttestpreparátumokat, az a technológiai újítás adott lehetőséget, amelyet
Günther von Hagens német anatómus fejlesztett ki még a hetvenes években.
Lényege, hogy először a vizet vonják ki a testekből, majd folyékony
szilikongumival töltik fel, amely megköt, így rugalmas állapotban jelentős
roncsolódás és torzulás nélkül őrizhetők meg a szövetek. Az ötletre az amerikai
Premier Exhibitions részvénytársaság csapott le, amelynek fő profilja nem
annyira tudományos, mint inkább szenzációhajhász, kontinenseken átívelő
vándorkiállítások kreálása (másik termékük a nálunk is ismertté vált
Titanic-kiállítás). Jelen üzleti ötletük az embernek a halállal, holttestekkel
kapcsolatos természetes borzongásán és kíváncsiságán alapszik, amely elegendőnek
bizonyult ahhoz, hogy a világ eddigi számos pontján összesen 8 millió embert
vonzzon.
A holttestek hihetetlenül naturális, mondhatni „szörnyen” kreatív módokon vannak
kipreparálva. Akinek van kedve hozzá, láthat tetőtől talpig lenyúzott teljes
emberi bőrt, kétszáz szervet, tizenöt teljes emberi testet bőr nélkül különböző
pózokban, és a teljes test anatómiai metszeteit (precíziós szeleteit). Mivel
anatómiai szempontból valóban egyedülálló információkat tartalmaz a
szakavatottak számára, nem volt nehéz megnyerni a budapesti kiállítás
fővédnökének Csillag András egyetemi tanárt, a Semmelweis Egyetem Anatómiai,
Szövet- és Fejlődéstani Intézetének vezetőjét. És hogy miért nem kifejezetten
szakkiállításként működik a projekt, a szervezők válasza az, hogy „mindenkinek
meg kell ismernie saját testét, vagyis az emberi testet”. Az, hogy
szakkiállításként a tárlat nem jövedelmezne ilyen busásan, nyilván nem szerepel
az érvek között.
A rekordlátogatottság ellenére számos kritikát kap folyamatosan a projekt,
Prágában például maga az anatómiai társaság bojkottálta a kiállítást morális
okok miatt. Főként azért, mert a kiállított testek a kínai Daliani Orvosi
Egyetem kórházából származnak, és legális forrásukról semmilyen dokumentum nem
áll rendelkezésre. A kórház állítása szerint a testek eredeti tulajdonosai a
kórházban természetes úton elhunyt, hozzátartozók nélküli személyek. Az USA-ban
betiltották a kiállítást, mivel kiderült, hogy nagy valószínűséggel volt kínai
politikai foglyok is vannak a preparátumok között, akiknek az elhalálozása
tisztázatlan körülmények között történt, sorsukról a hozzátartozók sosem
értesültek, földi maradványaik a végső kegyelet helyett az üzleti világ és a
show-biznisz eszközeivé váltak.
A „Bodies – A kiállítás” című rendezvény magyarországi szervezője a Live Nation
Kft. honlapján közzétett nyilatkozata szerint „a kiállításon látható
preparátumok Kínából származnak.
A Premier Exhibition Inc. nem tudja önállóan, hitelt érdemlően bizonyítani, hogy
a kiállításon bemutatott egyes szervek és testrészek nem kivégzett raboktól
származnak. A társaság csak kínai beszállítója, a WHO által is elismert
oktatókórház, a Daliani Orvosi Egyetem anatómiai tanszékének vezetője által
kiadott nyilatkozatokra támaszkodhat”. A hazai cég másutt arra emlékeztet: a
törvények nem teszik lehetővé, hogy a preparátumok gazdáival kapcsolatos
személyes adatokat és/vagy a haláluk okát közöljék. A Live Nation Kft.
egyébiránt úgy hirdeti magát, mint amely „sok egyéb tevékenysége mellett
kiegészítésként és unaloműzésként vállalja mindenféle bulik, országos turnék,
rendezvények, céges elhajlások, görbe esték rendezését és technikai
kivitelezését a gondolattól a megkönnyebbülésig”.
Túry Ferenc, a Magatartástudományi Intézet vezető professzora szerint a
kiállítás csak egy vetülete annak, ahogy az emberi testből ma gátlástalanul
üzletet csinálnak. „A Bodies kiállítás tulajdonképpen hullák kipreparálásáról
szól, amit a szervezők egyszerűen az emberi kíváncsiságra apellálva, holmi
oktatói célzat ürügyén védenek meg. Ezt nem tartom helyénvalónak, mert a
testnek, illetve a személyiségnek meg kell adni egy alapvető tiszteletet, még
akkor is, ha természetes halállal halt meg, és akkor is, hogyha netán életében
beleegyezett abba, hogy majdan kipreparálhatják. Ez az egész nem más, mint
egyszerű hullarablás, és nem sugall mást, mint hogy az ember nem több hetven
kiló szerves anyagnál” – vallja Túry doktor.
Tökfejek, boszorkányok, szellemek és csontvázak: honnan ered a Halloween valójában?
Több ezer éves hagyományokból épül fel a pogány szelleműző ünnep »
‘56 egy párizsi gyermek szemével
Külföldön is hatalmas izgalommal követték az akkori eseményeket »
Újév, rettenetes napok és a bűnbánat ereje
A rós hásánát követő időszak a önvizsgálat, bűnbánat, bűnvallás és a megtérés ideje »