Amit legelőször meg kell néznünk, hogy az autó, ami most megtetszik, vajon
évek múlva is ki fogja-e szolgálni az igényeinket? 3-4 év után a legnehezebb
kiszállni a most még előnyösnek látszó pénzügyi konstrukciókból. Ha van rá
esély, hogy fél évtizedet nem bírunk ki a most választott járgányban, akkor ne
fogadjunk el hitelt 7-10 évre! A törlesztőrészlet és a futamidő megválasztása
kritikus pont, amit nem lehet kizárólag az aktuális helyzetünk alapján
eldönteni. Például a hitelekhez képest alacsonyabb törlesztőrészletekkel bíró
lízingkonstrukciók 5 évnél hosszabb futamidő esetén már garantáltan nem fogják
követni a gépjármű értékvesztését. A szalonautó ára az első kilométer után
minden túlzás nélkül akár 20 százalékot veszít az árcédulán szereplő összegből,
és ha ennél kevesebb önrésszel léptünk szerződésbe, akkor a tartozásunk még jó
darabig fedezetlen marad. Így fordulhat elő az is, hogy egy 46 hónapos autó
eladásakor még az eladó fizet
Tudnunk kell továbbá, hogy a régebbi autómodellek kiárusításakor, beszámítási
akcióban, de egy „mezei” autóvásárlásnál is, a kereskedő úgy tud biztosítani pár
százezer forintos árelőnyt, hogy a lízingcég fizeti meg neki jutalék formájában.
Vagyis nem kedvezményt kapunk, hanem kamatostól fizetjük vissza! Aki próbált már
az eladóétól eltérő hitelcéget vinni a vásárláshoz, tudja, hogy megnövekszik a
vételár, mert a kereskedő nem kap jutalékot a hitel vagy a lízing után.
Ajánlatos emiatt elsőként körbejárni a lízingajánlatokat, hitelfeltételeket is,
és azt megvizsgálni, hogy a legjobb ajánlatok mely kereskedőknél érhetőek el.
Nem várt költségre akkor is számíthatunk, ha idő előtt akarjuk leadni az autót.
Nagyon fontos ezért – nem csak a lelépési díj miatt – átolvasni a hitel- vagy
lízingszerződést, nehogy garázsunkban maradjon a régi gép.
Az autó kiválasztásánál pedig érdemes ugyanannak a márkának ugyanolyan
kategóriájú használt autóit és a kategória más használt autóit is megnézni
legalább egy internetes katalógusban. Ebből következtethetünk, hogy milyen
értékvesztés jellemző a típusra, a kategóriára és a felszereltségre. Eközben
elgondolkozhatunk azon, vajon nem érné-e meg inkább egy kisebb presztízsértékű,
alig használt autót venni, ahol már megfizette valaki az értékvesztés legnagyobb
részét. Ez a megoldás lehetővé teszi, hogy eggyel drágább kategória általában
megbízhatóbb és jobban felszerelt darabjaiból válogassunk.
Példának okáért mostani áron egy új 1,3-as, háromajtós Suzuki Swift kicsivel 2
millió alatt kapható akcióban 2,5 millió helyett. Ugyanez 2 és fél évvel öregebb
változatban 1,1 millió körül szerepel egy internetes keresőben. Ez majdnem 50
százalékos veszteség az első 2,5-3 évre vonatkozóan, amit aligha képes követni
egy fizethető pénzügyi konstrukció. Ha ezt ráadásul kereskedőnél szeretnénk
beszámíttatni, akkor áron alul kell megszabadulnunk tőle, hogy ők el is tudják
adni.
Összességében véve a legtöbb vásárló jobban jár, ha addig nem vásárol autót, míg
nem tud legalább 20 százalékot pénztárcából fizetni. Így hosszú futamidő nélkül
is viszonylag alacsony havi költség vár rá, és több esélye van bonyodalmak
nélkül cserélni az autót.
A végleges döntés előtt pedig végezzünk egy kis számolást az autó fogyasztási
adataival, a kihasználtság mértékével és a kötelező biztosítási tarifákkal, hogy
semmiképpen se érhessen meglepetés bennünket az első lelkesedés után.