A Viagra-nemzet címmel megjelent írás egy 24 éves londoni fiatalember és egy
vele egykorú hölgy történetén keresztül mutatja be, hogy a szer ma már a
fiatalok között is hódít. Olly egyetemista korában próbálta ki a Viagrát, miután
otthagyta a barátnője. „A következő kapcsolatban biztosra akartam menni, ezért
bevettem a tablettát. Olyan lehengerlő eredményt hozott, hogy teljesen
rákattantam a Viagrára. Amúgy nem lenne rá szükségem, de így bárkinél biztos
lehetek a sikerben.” A londoni pr-menedzser szerint ismerősei legtöbbje szintén
használja a kék tablettákat.
Nemcsak fiatal férfiak, hanem nők is próbálkoznak a szerrel, amely a brit lap
szerint egy olyan új nemzedék szimbólumává vált, akik számára a szex szinte
bármely formája elképzelhető. Hayley, a 24 éves brit közalkalmazott lány szerint
férfiismerősei azért kezdtek el Viagrát szedni, hogy a partikon ellensúlyozzák a
kokain és extasy nem kívánt hatásait. A népszerű partidrogok ugyanis fokozzák a
szexuális vágyat, ám használatuk gyakran impotenciához vezet. „Hajnali három óra
felé, amikor már mindenki teljesen kifulladt, beveszik a Viagrát, és nekiállnak
szexelni, akár csoportosan is, még három-négy órán keresztül.” Hayley úgy véli,
hogy a lányok számára a szer nem fizikai – a Viagra csak a férfiaknál hatásos –,
hanem pszichés segítség: ezzel szabadítják fel magukat a válogatás nélküli
szexre. A nemzedéki trendváltást jelzi az is, hogy a Viagra első reklámarca az
Egyesült Államokban a 75 éves volt elnökjelölt, háborús veterán Bob Dole volt,
2002-ben a gyógyszert gyártó cég ugyanerre a szerepre a Texas Rangers 37 éves,
olasz származású baseballsztárját, Rafael Palmierót választotta.
De mi a helyzet azokkal a segítségre szoruló milliókkal, akiknek a gyógyszert
eredetileg szánták? Egy amerikai felmérés szerint a 40 és 70 év közötti férfiak
52 százalékánál jelentkezik különböző mértékű impotencia, betegségek, műtétek
vagy az öregedés miatt. A bevezető marketingkampány őket célozta meg, azt
sugallva, hogy a visszanyert potencia a házastársakat is elégedettebbé teszi. A
tapasztalatok mást mutatnak. Orvosok, szociológusok és válóperes ügyvédek arra
figyelmeztetnek, hogy a Viagra-reklámokban népszerűsített gyors, garantált hatás
– egyesek „McSex”-ként emlegetik ezt a modellt – gyakran katasztrofális
következményekkel járt. A tabletta a férfiaknál órákon keresztül tartó
mechanikus izgalmi állapotot hoz létre, ám a nők – kevés kivétellel – nem
„díjazzák”, hogy hatvan-hetven éves párjuk hirtelen a pubertáskort élvező
tinédzserként kezd el viselkedni. Az ebből származó konfliktusok gyakran a
kapcsolatok felbomlásához vezetnek, mivel a „beindult”, de kielégületlen férfiak
házasságon kívüli kapcsolatokhoz vagy prostituáltakhoz fordulnak. A
pszichiáterek szerint a Viagrával helyreállított potencia nem feltétlenül segít
a szexuális zavarokon, mivel azok többségükben nem fizikai, hanem érzelmi
jellegűek, például a gyengédség és a kommunikáció hiányából fakadnak. Az ilyen
esetekben a gyógyszer hatásai csak olajat önthetnek a tűzre. Az ügyvédek is
egyre gyakoribb új jelenségként emlegetik a „Viagra-válásokat”. Az Egyesült
Államokban az elmúlt években jelentősen megnőtt az időskorú férfiak körében a
HIV-fertőzöttek száma, amit az orvosok egyértelműen a korosztályra korábban nem
jellemző féktelen, válogatás nélküli szexkalandokra vezetnek vissza.
Sokan azonban az első próbálkozás után levonják a tanulságot: a The Journal of
Sexual Medicine nevű orvosi szaklap felmérése szerint a gyógyszert receptre kapó
férfiak fele nem jelentkezett a második adagért. A csalódásban a szernek a
gyártó által is elismert, ám nem hangsúlyozott kellemetlen fizikai mellékhatásai
– látászavarok, kimerültség, ritkábban szívpanaszok – is szerepet játszanak.