hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Luxus a síneken
Tovább robog az Orient Expressz

2005. 10. 18.
Nincs, aki ne ismerné. Legtöbben fotókról, filmvászonról, néhányan élőben is láthatták, és néhányan utazhattak is rajta. Az Orient Expresszre – amely évente kétszer Budapesten is megáll – 1000 euróért bárki fel is szállhat. 



Luxus és valóság Fotó: Somorjai L.

Uralkodók, hercegek, diplomaták, kémek, gengszterek és üldözőik legkedveltebb találkozóhelye volt egy évszázadon át az Orient Expressz. Az orient szó egyébként keletet jelent, hiszen Párizst kötötte össze a félig Ázsiában fekvő Konstantinápollyal (a mai Isztambul). A fényűző vonat 1889 és 1914 között élte fénykorát, amikor híres államfők koptatták a mahagónipadlót, és maga II. Borisz bolgár cár többször is vezette az országán áthaladó luxusgőzöst. De utazott itt II. Friedrich bádeni herceg és egy keleti maharadzsa is, aki külön lefüggönyözött pluszkocsikat kapcsoltatott a vonathoz, hogy hét feleségét és annak személyzetét magával vigye Párizsba. 

A kék-aranyban pompázó Orient Expressz híre bejárta az egész világot, a királyok minden luxust és egyéni kívánságot megengedhettek maguknak, aminek a vasúttársaság örömmel tett eleget. A vonat megálmodója egy Georges Nagelmackers nev? belga bankár, aki amerikai mintára létrehozta a Compagnie Internationale des Wagons-Lits társaságot, ami Európában az első étkező- és hálókocsit összekötő projekt volt. A legkorszer?bb vasúti kocsikat minden képzeletet felülmúló kényelemmel szerelték fel, amire kizárólag első osztályú jegyeket lehetett váltani. 

A vonat presztízsét felülmúlhatatlanná tette, hogy a belga király mint a vonat főrészvényese, az Orient Expressz szimbólumává tette az oroszlános királyi jelképet. A főpróba Párizs és Bécs között –1350 km-es út 28 óra alatt – sikeresnek bizonyult, így elindították az eredeti terveknek megfelelően Konstantinápoly felé. Legalább akkora sajtópublicitást kapott, mint a luxusvonat tengeri párja, a Titanic, de szerencsére nem történt olyan tragédia, bár Varciorovánál árvíz miatt vesztegelt, később pedig földcsuszamlás akadályozta útját. Bonyodalmakból és izgalmakból mindig akadt bőven. 



Utazás potom negyedmillióért Fotó: Orient-express

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!