hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Tanulási zavarokkal küzdő gyermekek
Korunk új kórja: a diszlexia

2003. 09. 29.
Egyes kisgyermekes szülők számára az ősz, az iskolakezdés sokkal inkább szorongást, mintsem reményteli várakozást hoz. Lehetséges, hogy a gyermeknek nem megy úgy az olvasás vagy a számolás, mint a többieknek, lehetséges, hogy kiderül, a szeretett gyermek bizonyos képességei alulfejlettek, netalán tanulási, olvasási zavarokkal küzd. Az első élmény sokkoló lehet, ám szakemberek egybehangzó véleménye szerint van segítség – noha a diszlexiában szenvedő gyermekek száma évről évre nő. Kialakulásában nemcsak organikus okokat, hanem a modern, ám sok esetben torzult életvezetési szokásaink, újkori környezeti ártalmaink ráhatását is felfedezni vélik a szakértők. Nagy probléma, hogy a magyar átlagiskola egyszerűen nem tud mit kezdeni azzal, aki képességei terén egy kicsit "más"; nálunk gyakorlatilag lehetetlen az együtt tanulás.



Tornyosuló feladatok. Stresszhelyzet már az óvodától Fotó: MTI

Hétköznapi életünk során sohasem tudatosul bennünk, hogy alaptevékenységeink: a járás, a beszéd, a pénzszámolás vagy a könyvolvasás rendkívül bonyolult és összehangolt agyi, idegrendszeri tevékenységek. Hogy ezeket a legalapvetőbb cselekvéseinket sikeresen elvégezhessük, már csecsemőkortól fogva teljesen ép érzékelési, látási, tapintási, hallási feldolgozó rendszerekkel kell rendelkezzünk. Ha ezekben a fonológiai, vizuális vagy auditív feldolgozásmódokban, illetve ezek kombinációjában a legcsekélyebb zavar is mutatkozik, már pici kortól fogva tanulási problémák jelentkeznek. Ezek közül a leggyakoribb – és mára talán a legismertebb – a diszlexia, amely leginkább "olvasási nehézségként" vonult be a köztudatba. 

A diszlexia fogalmának megítélése azonban országonként változik. Sokhelyütt kizárólag az olvasás problémáját, zavarait tekintik annak. Mi, Ian Smythe definícióját követve az alábbiakban fogalmazzuk meg e kellemetlen jelenség lényegét – azaz sűrítőfogalomként az összes anyanyelvi készséghiányt
a diszlexia kategóriájába soroljuk: a diszlexia különleges neurológiai eredet? tanulási probléma a folyékony és pontos olvasás, írás és helyesírási készség elsajátításában.

Szakemberek szerint általában már ötéves korra kialakulnak azok az alapvető képességek, amelyek
a későbbi olvasáshoz szükségesek: a térben való pontos tájékozódás, a hangok pontos megkülönböztetésének képessége, a jobb- vagy balkezesség, a fejlett vizuális és auditív memória, szótalálási képességek, olyan sorozatok ismerése, mint a napok vagy a hónapok. Ennek ellenére a felmérések szerint a kisgyermekek 15 (nyugati mérések szerint 20!) százaléka valamilyen tanulási problémával küzd, s ez a szám sajnálatos módon évről évre nő. "A jelenség hátterében nemcsak azt látom, hogy régebben nem ismerték a diszlexiát, legfeljebb csak annyit mondtak a gyermekre, hogy figyelmetlen vagy buta, hanem a különféle vizuális ingerek áradatát, a rendkívüli mértékben felgyorsult élettempót, a sok mesterséges eszköz, számítógép, videó hatását is megnevezném" – nyilatkozta lapunknak Jordanidisz Ágnes fejlesztő terapeuta. "Ezek a modern környezeti ártalmak olyan terheket rónak az emberekre, amelyek felerősítenek bizonyos örökölt tulajdonságokat, rombolják a fiatalabb gyermekek idegrendszerét, gátolják az egészséges gondolkodás kialakulását. Azaz véleményem szerint az örökölt képességhiányok felerősödését okozza a mai, degeneráltabb környezet. Egy egykor enyhén diszlexiás nagymamának, aki megtanult valahogy olvasni, még ha sohasem szeretett is, mára erősen diszlexiás unokája lehet" – véli a szakértő. 

"Ma, a vizuális kultúra csúcspontján a gyerekek sokkal inkább vizuális képek alapján tájékozódnak, mintsem hallási ingerek alapján. Azaz a tévében lejátszott mesét nem a hallott szöveg alapján értik meg, hanem a képek sorozatából rakják össze a történetet. Ilyenkor a szülők kérdésünkre gyakran azt mondják, igen, a gyermekünk mindent megért, csakhogy nem a szavak, hanem a képek alapján teszi mindezt" – hangsúlyozta Varga Katalin, a diszlexia szempontjából veszélyeztetett gyermekek fejlesztésében jelentős hírnevet szerzett Zölderdő Óvoda Alapítvány logopédusa. "Korunkban a gyermekek mozgáskultúrája és életvitele jelentősen torzul: a városi kultúrában, a kisméret? panellakásokban nincs elegendő tér a mozgásra, nem másznak fára, nem futnak eleget. Pedig az idegrendszer érésének alapja az egyes mozgásminták alapos begyakorlása. Elcsépelt igazság, hogy a családok életvitele ma rendkívüli iramban zajlik, nincs elegendő idő a közös étkezéseknél arra, hogy a gyermek terítsen meg, és esetleg megszámolja, hányan is vannak a családban; nincs idő ágyazásnál a lepedő
összehajtására, ami fejlett mozgáskoordinációt kíván a gyerektől; nincs idő a társasjátékra, ahol szintén sok készség kialakulhat, nincs idő legózni, építeni, amikor is egyfajta látens tanulás során a gyermek elsajátítja az élet apró dolgait..."

A diszlexia felismerése

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!