Mariah Carrey egy diáklánnyal az MTV egyik társcsatornájának rendezvényén. Veszélyes népszerűség Fotó: Reuters
1981. augusztus 1. Ezen a napon indult útjára az a tévécsatorna, melynek elmúlt húsz éve ellentmondások sorozata – leginkább ez szűrhető le a születésnap alkalmából megjelent véleményekből. A kritikusok szerint a csatorna provokatív ízlésterrorja, és a pornográfiát a családi nappalikba csempésző klipjei világszerte fiatalok millióit befolyásolták negatívan. Ugyanakkor mindenki elismeri, hogy még azok is, akik soha nem látták az MTV adásait, egyértelműen a fiatalok kultúrájával azonosítják az adót. Alig néhány hónappal indulása után, decemberre az MTV már 2,1 millió előfizetővel rendelkezett, és az év legsikeresebb terméke lett. Ma 342 millió háztartásba jut el 140 országban, ebből csak az Egyesült Államok területén 78 millió előfizetője van. A világ legnagyobb televíziós hálózata elsősorban a 12–24 éves korosztályt célozza meg. Anthony DeCurtis, a Rolling Stone magazin szerkesztője úgy véli, az MTV éppen azt a közönséget tudta megnyerni, amelyet mindenki akar, de senki más nem ér el ilyen sikerrel. A Chicago Tribune rock-kritikusa szerint az MTV a populáris zene legerősebb nagyhatalma, és egyben a legrutinosabb is. Meglehetősen nagy hatást gyakorolt a televíziózásra, elsősorban is a gyors vágások technikájával, amely ma minden fiataloknak szóló műsort jellemez, és az MTV után hamarosan megjelent a szappanoperákban is.
A USA Today cím? lap öszszeállítást közölt az MTV húszéves történetének legjobb és legrosszabb lapjairól. A "jó oldalon" szerepel a csatorna Total Request Live cím? műsora, amely számos tinédzsersztár, rapper és rocker karrierjét indította el, valamint a nagy siker? Beavis és Butt-head rajzfilmsorozat, amely jelentős mértékben hozzájárult a tinédzserkultúrát ma leginkább jellemző "agyament" mentalitás kialakulásához, ugyanakkor számos divatos szólással is gazdagította a fiatalok nyelvét. Ugyancsak a pozitív eredmények között szerepel a hip-hop kultúra pártolása, és Madonna karrierjének megalapozása, akinek folytonos megújulási képességét kiemelve az összeállítás megjegyzi: Madonnát és az MTV-t egymásnak találták ki. Az USA Today összeállítása egyszerre dicséri és kritizálja az MTV által megteremtett négyperces videom?fajt, amely egyes számok reklámozására szolgál.
Az összeállítás számos negatívumot is megemlít az MTV pályafutása során. Többek között a "butító, szégyenletesen rövid élet?" sorozatokat, vetélkedőket és versenyeket, valamint a videókat, melyek a formát (vagyis a külsőt) hangsúlyozzák a tartalom (tehát a zene) ellenében, és hogy a két évtizede csupán az erotikus filmekben elfogadott, féktelen nőképet alakított ki a fiatalokban.
Zárt osztályon a klipkirálynő
Egy századot látott megtörténni
Beszélgetés a 100 éves Bakó Ferenccel »
Ősi ünnep új ruhában: a Valentin-nap másfél évezredes története
A népszerű ünnep a pogány Római Birodalom Lupercaliájára vezethető vissza »
Magyar hősök, zsidó túlélők: drámai holokauszt-történetek
Akik elmondják az elmondhatatlant »