Jurij Luzskov főpolgármester. Jó sajtója van Fotó: MTI
A vidéki polgármesterek mostani döntésének kiváltó oka a szövetségi gyűlés
frissen jóváhagyott törvénytervezete volt, amely gyakorlatilag a puszta megélhetésüket
biztosító bevételektől fosztaná meg a városokat azáltal, hogy az adókból befolyt
összegeknek csupán 1 százalékát ítélné nekik. Ezon kívül a moszkvai "Fehér Ház"
észrevehetően inkább a kormányzókat, mint a városatyákat támogatja. Egyre nagyobb
szükség volt hát egy hatalmas és befolyásos pártfogóra, aki egyrészt megvédi, másrészt
képviseli érdekeiket a kormány szintjén. Luzskov ehhez minden tekintetben megfelelő
személynek bizonyult. Az orosz városok tanácsának elnökeként aktívan munkához is látott.
Itt egy gyárkorszerűsítés, ott egy művelődési központ – ha nem is nagy mértékben,
de igyekezett minden arra rászoruló várost támogatni. A Moszkvát amúgy sohasem túlságosan
kedvelő vidékiek hamar a szívükbe zárták Luzskovot. Irodáját teljesen elárasztották
a hálálkodó táviratok – épp hogy csak nem imádkoznak hozzá
S hogy miért vállalta magára a főváros gondjain felül még a vidék nem kis terheit
is? Luzskov politikai ambíciói egyre nyilvánvalóbbak. Egyre többször hallani olyan
hangokat, melyek szerint az elnökválasztások felé közeledve nem is anynyira Lebegy,
mint inkább az ő személyére lesz érdemes odafigyelni. A polgármesterek pedig jelentős
politikai erőt képviselnek. Ahogy egyikük fogalmazott: "Mi ismerjük a legrövidebb
utat a választópolgárok szívéhez
"
Mindez a Kreml előtt sem titok. Ennek ellenére úgy tűnik, hogy az első körben
alulmaradt Luzskov emberei egyre több helyen tűnnek fel. Idén áprilisban jutott be a
Dumába Andrej Nyikolajev, a szövetségi határőrség volt parancsnoka. Megválasztatása
nem okozott gondot Luzskovnak, hiszen a gépezet olajozottan járt. A moszkvai média 90
százaléka a főpolgármesterrel foglalkozott, a testületi üléseken állandó
napirendi pont volt a jelöltetése, és minden kirakatból az ő képe nézett vissza a
polgárokra. A kampány záróakkordjaként pedig személyre szóló levelet kapott tőle
minden választó, ráadásul másmilyet azok, akik az előző választáson résztvettek,
és másmilyet azok, akik nem. (Más kérdés, hogy a választási részvételre vonatkozó
információkat a törvény védi
)
Többek szerint Luzskov már teljes gőzzel készül az elnökválasztásokra. Ehhez
azonban több elkötelezett, hűséges emberre lesz szüksége a parlamentben; köztük
olyanokra is, akik nem ismeretlenek a politika világában és a vezető körökben.
Andrej Nyikolajev éppen ideális alanynak tűnik; persze a Dumába való bejutás után
ő sem maradhat árnyékban. Szükséges, hogy legyen egy tárcája – a védelmi
miniszterség éppen megfelelőnek látszik.
Luzskov készülődése persze nem merült ki ennyivel. Sokan egyenesen úgy emlegetik,
mint egy médiabirodalom létrehozóját. Igaz, ami igaz, a főpolgármester mindig is
rendkívül fontosnak tartotta, hogy minden lépéséről tudjon a közvélemény. Valószínűleg
ennek tudható be, hogy áruházak, emlékművek és a fejlett kapitalizmus építőjéből
gyakorlatilag országszerte ismert politikai személyiséggé nőtte ki magát. Mindez
természetesen megfelelő infrastruktúrát igényelt. Luzskov rekordidő – egy év –
alatt hatalmas propagandagépezetet hozott létre. 1998 februárjában Metropolisz néven
megalakult az a médiaholding, amely több újságot, TV-csatornát, rádió-állomást,
mozikat és reklámügynökségeket foglal magába. Sőt, a tervek szerint mindez tovább
bővülne egy kábel- és helyi TV-vel és a legkorszer?bb multiplex-mozikkal. A nagy kérdés
csupán az, vajon beváltja-e Luzskov médiabirodalma a hozzá fűzött reményeket. A
Kommerszant cím? orosz lap szerint ez nem olyan biztos. A Metropolisz tulajdonában lévő
újságok közül kettő kulturális, irodalmi jelleg? – ezeket úgyszólván csak a
presztízs miatt tartják fenn – a harmadik pedig egy ingyenes, metrókban terjesztett
kiadvány. Mindezek tudvalévőleg nem sokat hoznak a konyhára. Ezenkívül birtokukban
van a Rosszija cím? nemzeti hetilap, és hamarosan a holding tulajdonába kerül az ország
egyik legnagyobb kiadója, amely többek között a Moszkovszkaja Pravdát is kiadja:
igaz, ahhoz még sok pénzre és időre van szükség, hogy a lap legalább egy közepes
európai nívót elérjen.
A "TV-centrum" csatorna megszerzése viszont sikeres befektetésnek bizonyult: az elmúlt
év során mintegy 20 millió dolláros bevételt könyvelhetett el, és a műsorok nézettségi
százaléka is jelentősen javult. A választás szempontjából viszont nem elhanyagolható
tény, hogy az adások az ország területének mindössze egyharmadán foghatók, szemben
a konkurens csatornákkal – melyek több mint 90 százalékkal büszkélkedhetnek. A
reklámügynökségekkel és Luzskov más szerzeményeivel kapcsolatban pedig egyelőre
csak egy dolog biztos: ahhoz, hogy ezeket megfelelő hatásfokkal fel is tudja majd használni
a választási hadjáratban, még nagyon sok befektetésre és munkára van szükség.
Luzskov magánbirodalma
Egy századot látott megtörténni
Beszélgetés a 100 éves Bakó Ferenccel »
Ősi ünnep új ruhában: a Valentin-nap másfél évezredes története
A népszerű ünnep a pogány Római Birodalom Lupercaliájára vezethető vissza »
Magyar hősök, zsidó túlélők: drámai holokauszt-történetek
Akik elmondják az elmondhatatlant »