hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Az eladósodás hava
Az élet több, mint vásárlás

2005. 12. 06.
"Két hete megindult a roham, és a Mikulás közeledtével csak egyre rosszabb a helyzet" – mormolja az egyik hipermarket karikás szem? pénztárosa zárás előtt, miután a soros vásárló nagy nehezen leügyeskedte a mikrosütős óriásdobozt a szalagról. A bevásárlóközpontokban már lépni sem lehet, a Télapóval idén is beköszöntött a kereskedelem nagy ünnepe.  "Az angyalka hozza, de elég, ha a húsvéti nyúlnak fizet!" – biztat az eladósodásra egy óriásplakát, ám jó, ha tudjuk: a hitelek tényleges ára sokszor tízszerese az éves inflációnak.



Sokan decemberben borítják fel az éves családi költségvetést. Plázálom Fotó: Reuters

Bár honfitársaink többsége fékezné a fogyasztást, és irtózik az egész ünnepi felhajtástól, mégis minden évben enged a csábításnak, és a "szent" hagyományok hatása alatt sikeresen felrúgja a család egész évi költségvetését. Egy nemzetközi médiakampány vásárlási böjtöt hirdetett múlt péntekre – nem sok eredménnyel. "Ne zaklasson, kérem, egyáltalán nem érünk rá" – mondja indulatosan egy középkorú férfi, jobbján kisiskolással, és már fut is tovább. "Nem nyilatkozunk" – mondja egy anyuka tinédzserkorú lányával, szintén sietve, amikor november 25-én a vásárlási böjtnapról kezdünk el érdeklődni az Árkád központ vásárlóinak forgatagában.

A hömpölygő tömegről ítélve senki sem bízza a véletlenre az ünnepi beszerzést. "Nézze, felőlem aztán mondhatják, hogy ne vásároljak! – háborog egy negyvenes könyvelőféle. – És ha én pont ilyenkor érek rá? Amúgy nem mániám, de a péntek az egyetlen nap, amikor időm van ilyen dolgokra." Majd elbizonytalanodva hozzáteszi: nem hiszi, hogy a puszta vásárlás önmagában bárkit is boldoggá tenne.

"Nem vagyunk idealisták – mondja kérdésünkre Újhelyi Katalin, a Tudatos Vásárlók Egyesületének szóvivője. – A vásárlási böjt meghirdetésével, ami egyébként számos országban ugyanezen a napon folyt, nem az üzletek forgalomkiesése volt a célunk, sokkal inkább a figyelemfelkeltés, hogy az élet több, mint vásárlás. Azt is szeretnénk elérni, hogy az emberek az ár mellett a minőséggel is foglalkozzanak, mert sokszor az olcsóbb a drágább." Az idén hatodik alkalommal hirdették meg a vásárlásmentes napot, és konkrét felméréseik nincsenek ugyan a hatásáról, de a médiának köszönhetően a kampány évről évre kiterjedtebb, s ez önmagában is eredmény. Tőlünk nyugatabbra sokkal tudatosabbak a fogyasztók, és kampány ide vagy oda, kevésbé jellemző rájuk a korlátlan bóvlifogyasztás.

Sajnos mi, magyarok még nem vagyunk ilyen felvilágosultak. Decemberben rendre elárasztják az országot – különösen a piacokat – a kétes eredet? és minőség? áruk, melyeket a vásárlók nem győznek megvenni, a fogyasztóvédők pedig betiltani: ide tartoznak egyebek mellett az életveszélyes karácsonyfaizzók, műszaki áruk, játékok, petárdák, élelmiszerek.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!