Mi a legalapvetőbb funkciója a játéknak egy gyerek életében?
– A gyerekek számára kis túlzással a játék maga az élet. Minden más, ami a játék előtt, közben vagy után történik, csak töltelék. Játék egyenlő tanulás. A legalapvetőbb funkcióktól: hogyan kell megfogni egy tárgyat, a legbonyolultabb szociális interakciókig: igazságtevés egy társasjáték-helyzetben, szinte mindent játékokon keresztül tanulnak meg a gyerekek. A játék fejlődése az egyik fontos markere a gyermek kognitív és érzelmi fejlődésének, ha egy gyerek nem tud játszani, akkor biztos, hogy baj van.
A játék hat a gyermek személyiségére, de természetesen a hatás mértéke sok tényezőtől függ. Például, hogy mennyi ideig játszik az adott játékkal, mennyire válik az fontossá számára, vannak-e olyan tevékenységek, amik ellensúlyozzák azt stb. A személyiségfejlődése egy nagyon komplex, hosszan tartó folyamat, amire leg-inkább a családon belüli kapcsolatok, a szeretet kifejezésének módja, a kommunikáció, a nevelési elvek vannak hatással. A család légköre és a család által meghatározott szabályrendszer (vagy a szabályok hiánya) jelentős hatással van arra is, hogy a gyerekek milyen játékokat választanak. Ha egy gyerek egészen kiskorától fogva azzal és annyit játszik, amennyit akar, és a szülők efölött semmilyen kontrollt nem gyakorolnak, nyilvánvaló, hogy a nevelés egyéb részeire sem fordítanak nagy figyelmet. Ha a gyerek személyiségfejlődése rossz irányt vesz, nehéz eldönteni, hogy a gyilkolós játék tett-e nagyobb kárt, vagy az odafigyelés hiánya. Azt lehet mondani, hogy utóbbi az igazi ok, minden más csak következmény.
Tökfejek, boszorkányok, szellemek és csontvázak: honnan ered a Halloween valójában?
Több ezer éves hagyományokból épül fel a pogány szelleműző ünnep »
‘56 egy párizsi gyermek szemével
Külföldön is hatalmas izgalommal követték az akkori eseményeket »
Újév, rettenetes napok és a bűnbánat ereje
A rós hásánát követő időszak a önvizsgálat, bűnbánat, bűnvallás és a megtérés ideje »