hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Enni vagy nem enni?

2012. 11. 22.
A drámai kérdést az OÉTI október 31-én megjelent, transz-zsírsavakkal kapcsolatos felmérését olvasva teszik fel néhányan. A kérdés szerencsére túlzott aggodalmat takar, de mégis rávilágít egy fontos témára: nem biztos, hogy az általunk eddig egészségesnek hitt termékek valóban az egészségünket szolgálják. A felmérés legfőbb tanulsága, hogy az amúgy is bizalmi terméknek számító élelmiszereket nem érdemes fenntartás és körültekintés nélkül, csupán a reklámok hatására leemelnünk a polcról. Sőt!

De mik azok a transz-zsírsavak? Általánosságban a növényi olajok hidrogénezése vagy keményítése, hétköznapi nyelven például a margarinok készítése során keletkező vegyületek, melyekről bebizonyosodott, hogy az egészségre károsak; de keletkezhetnek a növényi olajok (napraforgó, repce, szója) hevítése során is. Bár a kérődzők gyomrában is kimutathatók, azok élettani hatása és mennyisége is eltér a keletkező transz-zsírokétól.

Az élelmiszerek transz-zsírsavtartalma (a hivatalos ajánlások szerint) a kétszázalékos határon belül nem veszélyes az egészségre. Sajnos egyelőre csak a margaringyártókat korlátozza ez az érték, pedig az OÉTI (Országos Élelmezés- és Táplálkozástudományi Intézet) felméréséből kiderül, hogy az édesipari és a kényelmi élelmiszerek (rágcsálnivalók, félkész, készételek) is sok esetben alaposan átlépik ezt a határt. A margaringyártók javára azt is el kell ismernünk, hogy a legújabb generációs termékek már omega-3 zsírsavat, illetve szterint is tartalmaznak. Ezek már kifejezetten előnyös élettani hatásúak – bár sajnos még ilyen összetételű termékek is fennakadtak a szűrőn.

Az OÉTI ominózus kutatása kapcsán azonban fel­vetődik néhány kérdés. A vizsgálati időszak viszony­­lag hosszú időtartama (2009–2012) miatt homályba vész például, hogy a termékek kaphatók-e még, és ha igen, mely boltláncoknál, illetve hogyan reagált a gyártó a felmérésre: beszüntették-e, korrigálták-e esetleg az adott termék gyártását? Kérdés az is, hogy egy adott termékcsoportból kiragadva került-e vizsgálat alá egy élelmiszer, és ebből mennyire lehet általános következtetést levonni a termékcsoport egészére. Szintén zavaró, hogy a termékek gyártója nincs minden esetben feltüntetve – és még sorolhatnánk.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!