Az 1920-as években a rádió elterjedésével párhuzamosan a gramofonok iránti kereslet egyre csökkent. A wuppertali Barmer Teppichfabrik Vorwerk & Co. a szőnyegek mellett gramofonmotort is gyártott, de a szerkezet hamarosan eladhatatlanná vált. Engelbert Gorissen, a gyár főmérnöke mentő ötlettel állt elő: a fújómotort megfordította és szívómotorrá alakította, majd seprűnyéllel és vászonzsákkal látta el.
Így született meg az első Kobold porszívó, amely kis méretei ellenére kiváló paraméterekkel rendelkezett, és forradalmian újnak számított a kor méteres nagyságú porszívóihoz képest. Míg a Koboldot egy háziasszony is könnyen kézbe vehette, a kor elterjedt porszívóit két embernek kellett cipelnie, és lovaskocsi kellett a szállításához.
Talán ebből fakadt az, hogy a vásárlók bizalmatlanul fogadták a méretei miatt jelentéktelennek tűnő szerkezetet. Az alapító unokája, Werner Mittelsten Scheid azonban újabb ötlettel állt elő: a készüléket nem a boltokban, hanem a vásárlók otthonában kell bemutatni. Az ötlet olyannyira bevált, hogy a cég nyolcvan év óta közvetlenül értékesíti a Koboldot, a vásárlók visszajelzései alapján pedig folyamatosan fejleszti a készüléket.