hetilap

Hetek hetilap vásárlás
A minőség diszkrét bája
Az angol dendi újra hódít

2004. 11. 01.
A 21. századi dendi cím? vándorkiállítás Moszkva után Budapestre érkezett. A British Council és a Brit Nagykövetség közös szervezésében megrendezett kiállítás a mai brit kultúrának hat olyan férfitípusát mutatja be, akik tudatosan öltözködnek. Híres divattervezők, mint Burberry, Paul Smith, Mark és Vivien Westwood, illetve Pringle kollekciói gazdagítják a látványt, nem szólva az eredetiben ritkán látható stíluskiegészítőkről, a nosztalgiadús olvasósarokról és hanghordozókról, melyek egyenként is igazi csemegét kínálnak nemcsak az anglománoknak, hanem mindenkinek, aki kedveli a színvonalas kiállításokat. 

Talán a fejekben motoszkáló tisztázatlan kérdésekre érzett rá Schiffer Miklós, stílustanácsadó és divatszakértő is, aki rögtön a kiállítást megnyitó beszéde elején tisztázta a dendi fogalma körüli félreértéseket. Kiderült, hogy amíg a magyar értelmező szótár egy agyoncicomázott, piperkőc alak inkább negatív tartalmú képét társítja a dendi szóhoz, addig az angol nyelv egy stílusában és életmódjában az átlagostól pozitív értelemben eltérő személyt jeleníti meg. 

No de lássuk csak, kik is voltak a dendik, illetve kik a 21. század dendijei? És miért épp Anglia a szülőföldjük? Akár anglomán Ön, kedves olvasó, akár nem, abban szerintem megegyezhetünk, hogy az angolok sok tekintetben különcök. Vannak, akik emiatt különösképp kedvelik őket, vannak, akik nem, de a jelenség egyértelműen létezik, még akkor is, ha később olyan természetességgel integrálódik világunkba, mint például a férfidivatban az öltöny viselete, melyet elsőként Londonban honosítottak meg. 

A liberalizmus hazájában már a 18. század végén kialakult az a társadalmi réteg, amelynek a viseletén meglátszott nemcsak a vagyonfelhalmozás okozta jómód, de a merőben új életvitel (vadászás, utazgatások) is. Megszületett az új férfieszmény, aki nemcsak külsejével tűnhetett ki, de a környezetére tett hatással is, mindezt pedig paradox módon nem magamutogatással, kihívó öltözékkel érte el, hanem épp az ellenkezőjével. Brummel, a dendi archetípusa találó tömörséggel hirdette: "Az igazi eleganciát észre sem lehet venni" – amiből tévedés lenne azt a következtetést levonni, hogy az igazi elegancia nem is látszik, hiszen szöveteinek minősége megfizethetetlen volt, csizmáit például pezsgővel fényesítette, nyakkendői makulátlanul tiszták voltak. "A háza …összhangban volt öltözetével; a bútor kifogástalan ízlésről vallott, a könyvtárában pedig a legjobb szerzők legjobb művei sorakoztak a polcokon… Sétapálcái, tubákos szelencéi, Sevres porcelánja egytől-egyig kitűnőek, lovai és hintajai pompázatosak. Brummell kiváló ízlése tulajdonképpen minden hozzá tartozó tárgyon fellelhető volt." 

A dendi – túl a férfieszményen – egyben öltözködési és viselkedési kultúrává is vált a történelem folyamán, mely szerint a társadalmi megkülönböztetés egyetlen eszköze az ízlés. 

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!