hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Az élet diadala

2004. 09. 13.
Japán leghíresebb divattervezője, Issey Miyake egzotikus eleganciájával és leegyszerűsített vonalvezetésével szinte pillanatok alatt berobbant a párizsi divat fellegvárába, majd onnan visszatért szülőhazájába, hogy megteremtse a maga utánozhatatlanul egyedi stílusát. Munkahelyének és szellemi otthonának földjén nemzeti hősként tisztelik, hiszen a kelmék világában munkássága csak öregbítette a távol-keleti ország hírnevét. 

1938-ban született Hirosimában. Hatévesen éppen iskolába biciklizett, amikor az atombombát ledobták a városra. Több mint háromszázezer ember halt meg azokban a napokban, és a kis Issey csaknem minden családtagját elveszítette. Nagyon ritkán beszél erről a tragédiáról, ő maga rendkívül szívélyes és barátságos, mégis lénye komolyságot és megéltséget áraszt magából. Ezen események tudatában is nagyon nagy érték, hogy ki tudott törni mind emberi, mind szakmai szinten ennek az óriási drámai történésnek a sötét árnyékából, és fontos részesévé válhatott a japán kultúra megújulásának. Nevének jelentése: issey, azaz élet. Szülei talán nem is sejtették a névadáskor, hogy ez a szó gyermekük sorsában egy napon szinte szimbólummá fog válni; hogy az élet és az egzisztenciateremtés újrarügyezésének jelképévé fog válni, és perspektívát ad majd sokak számára. Ruhái egyáltalán nem komorak, sőt szertelenek és bohémak. A gondolkodó asszonyok szabómestere, az értelmiségi sikk elismert kreátora Tokióban végezte el a Tama Egyetem képzőművészeti szakát, ahol A kelme és a kő költészete címmel a hatvanas évek elején mutatta be első kollekcióját hatalmas sikerrel. Szélfútta esőkabátjai, rengő selyemruhái és kéregszerűen gyűrt szövetei láttán az értő szemek egyből felismerték a tehetséget, melynek minden megnyilatkozása újdonságot sugallt az odalátogatók számára. 1965-ben Párizsba utazott, ahol Guy Laroche-nál és Hubert de Givenchynél tökéletesítette tudását. Londonba is ellátogatott, ahol javában zajlott a hatvanas évek divatforradalma; majd New Yorkba utazott Geoffrey Beenéhez, aki az elegáns sportruházatok haladó gondolkodású tervezője. Pár hónap múlva visszatért gyökereihez, és Tokióban megalapította a Miyake Design Studiót. Párizsban évente kétszer rendez divatbemutatót, kiállításokat tart Amerikában és Európában. Több mint százötven boltból álló üzletláncot épített ki. 1990-ben ő volt az egyetlen divattervező, aki részt vett az amszterdami Stedelijk Múzeumban megrendezett kiállításon, mely a különböző művészeti ágak legnevesebb képviselőit látta vendégül. Érdekes kihívás volt számára 1991-ben a Frankfurti Operaház felkérése: William Forsythe koreográfus bízta meg azzal, hogy készítsen jelmezeket a The Loss of Small Detail cím? balettjéhez. Miyake négyszáz jelmezt készített negyven táncos számára! A madarak táncához súlytalan lemezekkel borította be a balettosokat, mely meglepően nagy szakmai sikert hozott számára. Több könyvet írt tapasztalatairól, hogy a következő generáció számára átlátható és követhető legyen stílusa. Jelenleg is számos fiatal tervező és
asszisztens segíti munkáját hazájában, hogy elképzelései maradéktalanul megvalósulhassanak. Ruhái tele vannak ellentétekkel: hagyományos és újító, minimalista és összetett, hétköznapi és avantgarde. M?anyag torzói és bedrótozott felsőrészei olyanok, mint a modern szobrok; nádpálmából szőtt mellényei a szamurájok vértezetét idézik, köpönyegszer? öltözékei az űrhajós szkafanderekre emlékeztetnek. A japán textíliák korlátlan ihletforrást jelentenek számára. Vallja, hogy a "szövet olyan, mint a fa erezete, nem lehet vele szembeszállni". Formái egyszerűek, tehát a kelmének nála döntő szerepe van. A sashikót, a halászok által viselt tűzdelt pamutszövetet használta fel első kollekciójához, kedveli az indigófestés? anyagokat, a kasurit (mintás) és a shiborit (batikolt). Ruhái általában nem követik a test vonalát, inkább lezserek és kényelmesek, melyek nem gombokkal és cipzárakkal záródnak, hanem rakásokkal, tűzésekkel és csomókkal. Kelméi fodrosak, gyűrtek, rakottak és redőzöttek. Számára az "anyag" nem pusztán kelmét jelent, hanem felhasznál fémet, dróthálót, sztaniolt, gumit, szalmát, bambuszt és m?anyagot is.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!