hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Mit üzen a tévé
Tévénéző

2000. 09. 30.
A kereskedelmi csatornák szorgalmasan teszik a dolgukat. Filmeket vetítenek meg reklámokat, szappanoperákat meg reklámokat, vibráló hangulatú hírműsorokat, no meg reklámokat. A két nyertes adó ugyanis nem kis pénzt fizetett az államkaszszába, hogy elindulhasson. Ezt a milliárdokban mérhető összeget pedig valahonnan ki kell termelniük. Természetesen a reklám bizonyul az aranytojást tojó tyúknak (amelyet a legtöbb néző már rég levágott volna). A hirdetőket viszont az érdekli, hogy mennyire nézett az adott csatorna.

A tv2 és az RTL Klub két különböző stratégiával, végeredményben azonban
hasonló megoldásokkal vesz részt a nézettségi mutatók versenyében. Dáridó, nyáridő,
könnyed, nem túl színvonalas szórakoztatás – és hírműsorok, ahol az eltűnt
macskáról szóló tudósítás is legalább akkora hírértékkel bír, mint az olajválság.
Állandósult a rohanás a sztori, a szenzáció után.

Emiatt szinte a kezdetektől sok kritika éri e két csatornát, ennek ellenére régóta
ezek a legnézettebbek. Időnként mégis úgy tűnik, megpróbálják elővenni kevésbé
kommerciálisabb imázsukat, és igyekeznek megfelelni a törvény által is megkövetelt
közszolgálatiságnak.

Ennek legékesebb példái az RTL Klub Üzenet cím? klipjei. Az Üzenet mindig egy-egy
aktuális, égető társadalmi problémát vagy természeti katasztrófát mutat be
klipszerűen, úgy, hogy az egyforma zene alatt egy-egy híres idézet hangzik el, sokszor
a Bibliából. Hol itt a baj? – kérdezhetné bárki. Baj nincs: ezek a kis et?dök
picit szájbarágósak, de sokkal igényesebben moralizálnak, mint a dél-amerikai
kontinensről importált sorozatfolyamok.

Mégis furcsán érzi magát a néző. Az Üzenet a csatorna pro-filjától, adásainak
meghatározó részétől élesen elkülönülő eszméket hirdet. A probléma pont ezzel
van: az Üzenet üzenete teljesen más, mint a többi műsoré. Olyan ez, mint amikor egy
iszákos, verekedős férj egyszer csak lecsillapodik, és családtagjainak a Példabeszédek
könyvéből idéz, persze fejből. Nem ilyen vagy te, apukám! – mondják erre a többiek.
– Hiszen nem változtál meg, csak most adod itt a jófiút!

Persze felfogható ez úgy is, hogy az RTL Klub megmutatja, milyen is lenne, ha nem kényszerülne
részt venni a nézettségi rekordokért lihegő párviadalban.

Lehet, hogy egyszer ez az idő is eljön. Addig is teszi a dolgát, pont úgy, mint a másik
kereskedelmi csatorna.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!