hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Hagymafesztivál Makón

1999. 09. 18.
Kenyeret és cirkuszt! – hirdették a rómaiak. Hagymát és cirkuszt! – mondják a makóiak. Ezen a szeptemberi hétvégén mindkettőből jutott a makóiaknak.



Hagymának is kell a cégér

Immár kilencedik alkalommal rendezték meg szeptember 9–10–11-én a Makói
Hagymafesztivált. A rendezvénynek évek óta nemzetközi híre van, így több ország
delegációja is képviseltette magát, elsősorban a környező országokból.

Dr. Torgyán József, a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium vezetője
nyitotta meg a háromnapos rendezvénysorozatot, amely rendkívül gazdag és színvonalas
programot kínált az odalátogató nagyközönségnek. Eredetileg a hagymakertészek a
hagymafesztivált szakmai rendezvénynek szánták, amely a hagyma, a mezőgazdasági eszközök
felvonulása és a szakmai konferenciák miatt jött létre. Habár jellegében kibővült,
a fesztivál szakmai szempontból is évről-évre mind jelentősebb eseménynek számít,
és egyre több a szakmai kiállító.

A fesztivál egyik fő szervezője a Makói Hagyma Terméktanács, illetve annak titkára,
Füleki László, akivel a vásár ideje alatt beszélgettünk.

– Füleki úr, van-e valamilyen gazdasági haszna a hagymafesztiválnak?

– Marketing szempontból feltétlenül: kilenc év alatt ugyancsak megnőtt a szakmai és
kívülálló érdeklődők száma. A múlt év adatai szerint összesen 12-15 ezer ember
fordult meg itt. A magyar hagymának egyébként nincs meghatározó szerepe az európai
piacon, éppen ezért a reklám szempontjából nagy jelentősége van az ilyen rangossá
vált eseményeknek.

– Úgy tudom, Torgyán úr ígéretet tett arra, hogy segítenek a viharkárok enyhítésében.
Elhangzottak-e konkrétumok?

– A sok eső és jégverés miatt kevesebb valamivel a hagyma, de a legnagyobb
probléma az, hogy a minősége sem megfelelő, s így az áru jó része eladhatatlan.
Benyújtottunk egy javaslatot a minisztériumnak egy kamatmentes hitelre, állami garanciával
és három év futamidőre – ez majd a következő hetek témája lesz.

– Európában mennyire fogalom még a makói hagyma?

– A makói hagyma a különleges áruk kategóriájába tartozik, s ezért rendkívül
sok tőkét igényel. Ha be akarunk szállni egy áruház-láncba nyugaton, akkor január
1-től december 31-ig azonos minőség? portékát kell produkálni, s erre senki sincs
felkészülve Magyarországon. A nyugati piac egyébként telített, tehát nyitni kellene
a déli és keleti piacok felé is.

– Segítene-e a piacképességükön, ha a helyi hagymatermesztők összefognának?

– Szerintem sokan el fognak vérezni a konkurenciaharcban, mert hiányoznak a
versenyképesség megfelelő szakmai és anyagi feltételei. Az biztos, hogy a szétaprózottságot
valamiképp meg kellene szüntetni, mert nem lehet sok kis parcellán jó eredményeket elérni.
Nagy területen, egységes művelési rendszerrel igen.

– Köszönöm a beszélgetést.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!