31 éve futott már a Benz-féle autómodell, mikor 1924-ben Walter P. Chrysler egy 100
km/h végsebességű, hidraulikus fékrendszerrel ellátott autót alkotott, melynek neve
"Super Six" volt. Az addig még nem látott technikai újdonságoknak köszönhetően
még abban az esztendőben 32 ezer darabot vásároltak belőle az Újvilágban, és ezzel
az üzleti sikerrel jó alapokat vetettek a Chrysler Autógyárnak. Gumibakos motortartó,
automata kuplung, szinkronizált sebességváltó-természetesnek veszszük, hogy ezek a
felszereltségek a mai autók részei, de azt kevesen tudják, hogy ezeket a Chrysler újításokat
már 1932-ben bevezették. 1972-ben már alkalmazták a blokkolásgátlót, és az ő nevükhöz
fűződik az első buszlimuzin is, a Voyager. 1998. május 6. fontos mérföldkő a cég
életében, ekkor írta alá Robert Eaton, a Chrysler és Jürgen Schrempp, a Daimler-Benz
főnöke a két óriáscég egyesüléséről szóló szerződést. A cég új neve
Daimler Chrysler részvénytársaság, 53 százalékos Daimler-Benz többséggel. E fúzióval
a világ hatodik legnagyobb autógyártójává léptek elő 8,4 százalékos részesedésükkel,
és remélik, hogy dollármilliárdokat takaríthatnak meg a közös fejlesztések és értékesítések
révén egymás piacait felhasználva és az új piacok közös feltárásával. Mivel először
került amerikai nagyvállalat európai kézbe, sokan vannak azon a véleményen, hogy ez
a michigani vállalat végét jelenti. Azonban figyelembe kell venni azt a tényt, hogy a
Daimler-Benz érdekelt a fegyvergyártás és az űrkutatás területén is – e húzóágazatok
révén érthető az átlagon felüli minőség és az európai vezető pozíció a nagy
és a luxusautók kategóriájában. Nemzeti büszkeségből még a tengeren túlon is elég
nehéz megélni, ezért ennek háttérbe szorítása volt a jó üzletkötés ára. Az európai
vásárló az Amerikából érkezett autóktól gazdag extra-felszereltséget, sőt
luxusdolgokat vár, cserébe a kisebb image-ért. A Chrysler Jeep Import Hungary a következő
modelljeit kínálja Magyarországon: a Voyager buszlimuzint, a 300 M luxus cirkálót, a
felső kategóriás Stratust, a kompakt méret? Neont, a tradicionális Jeep Wrangler
terepjárót és a szabadidős terepjárók királyát, a Jeep Cherokee-t. További két
autó érkezése várható a 2000. esztendőben, az egyik a Pt Cruiser, melynek retro
formavilága praktikus belsőt és fejlett technikát rejt, a másik pedig az őszi
frankfurti autóvásáron bemutatott Java, mely külső méretei alapján a kisautók
kategóriájába tartozik, de belterének helykínálata sokaknak fog kellemes meglepetést
okozni. Végezetül köszönet a Chrysler Jeep Central Easten Europe meghívásáért, a
Hungaroringen megrendezett bemutató napért. Az eseményt – melyet szeptember 9-én főként
a kelet-közép-európai újságírók számára rendeztek – csak egy gyűjtőszóval
lehet
kifejezni: technikai sokk! A versenypályán próbálhattuk ki a Chrysler teljes
modellpalettájának a sebességbeli, kanyarodási és úttartási képességeit, majd a
Gerhard Berger vezetéstechnikai centrumban győződhettünk meg arról, hogy a fizikai
korlátokat még ABS-es, összkerékmeghajtású, kipörgésgátlóval felszerelt autóval
sem érdemes túllépni; majd az "Off-road" pályán Wrangler terepjáróval
tapasztaltuk meg, hogy milyen érzés 45 fokos lejtőn irányíthatatlanul lecsúszni. A
nap zárásaként néhány "szerencsés" kolléga – természetesen csak utasként
– kipróbálhatta a Chrysler tízhengeres, 8000 köbcentiméteres sportautóját, a
Vipert. Visszaemlékezve az iszonyú gyorsulástól eltorzult arcokra, a szerencsés inkább
én voltam, hogy kimaradtam belőle. Chrysler Jeep: Happy birthday!