Véleményvezérek (m)értékvesztettsége
Vélemény
Véleményvezérek (m)értékvesztettsége

Forrás: Forbes címlap

2023. 02. 28.
Nano-, mikro-, makro- és megainfluenszerek. Hogy melyik kategóriába sorolandó egy adott tartalomgyártó, leginkább a befolyás mértékének számszerűsíthető mutatóiból deríthetjük ki. Azokat a véleményvezéreket, akik 5 milliónál nagyobb követőtáborral rendelkeznek, őket már celebekként tartjuk számon. Habár nem minden celeb influenszer, ugyanis a hangsúly egy influenszer esetében a hitelesség és természetesen a márkahűség. Igen, a márkahűség. Nem titok ugyanis, hogy a legtöbb sikeres és nagyhatású véleményvezér mögött ott állnak az őket támogató különböző neves márkák és cégek. Nem ritka, hogy egy cég felkeres egy hírességet, felajánl egy félmilliós szépészeti műtétet, cserébe csupán néhány posztért.

Ez egy véleménycikk.

A történelem széles vásznán mindig felbukkant pár kulcsfigura, akik erős karakterük, bátorságuk, egy jó ügybe való beleállásuk, tehetségük vagy épp jó kiállásuk miatt kerültek egyfajta vezető pozícióba és gyakoroltak nagy hatást emberek tömegeire. Az internet és a közösségi média megjelenésével ma már a véleményvezérek többsége huszonéves, sőt néha tizenéves tiktokker. A különböző online platformok felületül szolgálhatnak rengeteg érdekes és hasznos elképzelés megvalósítására, ugyanakkor teret biztosítanak a mérték- és értékvesztett tartalomgyártásnak is. A YouTube, az Instagram, a Twitter vagy épp a TikTok megjelenésével gyakorlatilag bárkinek lehetősége van bármilyen tartalmat megosztani a világgal. A kérdés csupán az, kik ezek az emberek, milyen értékeket képviselnek és egyáltalán valóban értékes és fogyasztható-e a produktum, amelyet kínálnak.

A magyar Forbes nemrégiben kihozott egy toplistát arról a húsz magyar influenszerről, akik sikeresen eladva énmárkájukat ma már gyakorlatilag az influenszerkedésből élnek, és akiket a „legértékesebb magyar tartalomgyártóknak” tart. A toplistát a magyar influenszerpiacot tanulmányozó szakemberekkel együtt közösen értékelte a Forbes, méghozzá négy kategória: a követőbázis, a kedveltség, az aktivitás, valamint a tartalmi igényesség figyelembevételével. Csak, hogy párat említsek, ide sorolták a TikTok-ról jól ismert Whisper Ton-t, Forstner Csengét vagy Lady Szomjast. Ezeket az influenszereket magyar fiatalok tömegei nézik, adnak a véleményükre és akarva-akaratlanul kezdenek el hasonlítani rájuk mind külsőre, mind erkölcs és morál tekintetében. Éppen ezért nagyon nem mindegy, milyen tartalomgyártókat követnek elsősorban a még kiforratlan személyiséggel rendelkező, kritikus életszakaszban állomásozó tinédzserek. Akárhogy is,

minél nagyobb követőbázissal rendelkezik egy youtuber vagy tiktokker, annál nagyobb felelőssége van, ezzel pedig sajnos igen csekély számú tartalomkészítő van tisztában.

Gondolok itt a dohányzás, az alkoholfogyasztás, a szerencsejáték vagy a különböző horror videojátékok népszerűsítésére. Ráadásul még nem beszéltünk az abortuszhoz való jog propagálásáról, a napjainkban tomboló genderőrületről, a kiskorúak érzékenyítéséről e téma kapcsán, a nemváltoztató műtétek trendi mivoltáról és azokról a posztokról, videókról, amikben fiatalok által követett influenszerek arra buzdítják a sok esetben tizennyolc év alatti gyerekeket, hogy merjék felvállalni, sőt legyenek büszkék „másságukra”, vállaljanak be különböző extrémitásokat, hisz ezáltal lesznek egyediek, ezáltal lesznek ők, ők.

Természetesen influenszer és influenszer között is van differencia. Vannak tartalomgyártók, akik kifejezetten romboló hatással vannak a fiatalságra és vannak, akik egyszerűen csak semmi különösebb értéket nem közvetítenek, az pedig, hogy valaki valóban értékes kontentet gyártson média platformokra, ma már kiveszőfélben van.

A Forbes által kihozott listában az első helyen a TheVR szerepel. Komzsik János és Fábián István az ország egyik legnézettebb YouTube-figurái. A harminchoz közeli fiatalok 2013-ban indították el az első csatornájukat, a TheVR-t. A csatorna tematikája először különböző VR játékokra és a virtuális valóságra irányult, majd a bejövő pénzből utazó vlogokat készítettek. 2014-ben létrehozták a második, modern technológiával foglalkozó csatornájukat, ami hasznosnak bizonyult, ugyanis ezekben a videóikban bemutatták és tesztelték ezeket az eszközöket, nem véletlen hát, hogy a TheVR Tech lett Magyarország egyik legnézettebb technológia tematikájú csatornája. 2022-ben pedig lett egy TheVR Shortcut néven futó csatorna is, ami már rövidebb, tömörebb, de ugyanúgy tech termékekkel foglalkozó videókat foglal magába. Ezek után még elindítottak több podcast sorozatot is. Ma már 800.000-es követőtábort tudhatnak magukénak és az ország egyik legismertebb csatornáját. A technikai profizmus és óriási követőtábor azonban nem minden. Az esszenciális kérdés itt az, vajon milyen értékrendet képviselnek ezek a fiatalok és milyen példát mutatnak a soron következő generációknak. Jani és Pisti is a harmincas éveikben járnak, cserébe majdnem napi folytonossággal rakják fel az újabb és újabb - nem ritkán túlélőhorror - videojátékos epizódokat. A sok esetben másfél, kétórás meneteket pedig nem éppen shakespeare-i nyelvezettel kommentálják. Iróniát félretéve azonban, érdemes elgondolkozni azon, hogy ha fiatalok ezrei ezt a fajta életvitelt tartják követendőnek: milyen világ felé tartunk?

Whisper Ton, bronzérmes a toplistán, a YouTube-on és a TikTok-on vált ismertté, habár ma már inkább csak a TikTok-on tevékenykedik. A huszonéves fiúról azt kell tudni, hogy kicsit több, mint fél éve coming out-olt, vagyis nyíltan is felvállalta, hogy a saját neméhez vonzódik: „Én, Ton, meleg vagyok. De talán, ami még fontosabb, hogy én, Ton, Ton vagyok” – jelentette ki büszkén a majdnem 500 ezres megtekintésű YouTube videóban az influenszer. Ton azzal kezdte, hogy felsorolta, hogy miért is nem kéne, hogy egy „ideális világban” relevanciája legyen egy olyan videónak, mint ez.

Szerinte egy ideális világban a szeretet nem ismer határokat, a szabadság pedig kiterjed arra is, hogy kit szeretünk nemi identitástól és szexuális orientációtól függetlenül.

Ahogy ő fogalmaz, „mássága” több év után derült csak ki számára: „Szép lassan észrevettem, hogy instán, az utcán, vagy egy filmben nem feltétlen a gyönyörű szőke lányt nézem meg, de különböző kreátorok kezdték el felnyitni a szemem, hogy másnak lenni nem rossz.” „Elkezdtem nyitni újra önmagam felé, és engedni annak, hogy én, én legyek” – hálálkodik Ton a követőinek, ugyanis úgy gondolja, ők mentették meg az életét és segítettek visszatalálni önmagához.

Majd az influenszer elkezd másokat is arra buzdítani, hogy merjék felvállalni azt, akik: „Úgy vagy tökéletes, ahogy vagy. Legyél túlsúlyos, hajszálvékony, nonbináris, meleg, transz, kvír…, ami a legfontosabb, hogy ember vagy” – fogalmazza meg drámai zenei aláfestés kíséretében Ton.

Habár az influenszer talán egyike a legmegosztóbb hírességeknek itthon, még így is rengetegen támogatják: „Sose voltam büszkébb! Kirázott a hideg olyan jól megfogalmaztad. Csodállak!”, “Büszke vagyok rád, hogy ebben országban is kimerted mondani!”, “Imádlak! Elfogadlak és szeretlek úgy, ahogy vagy!” – olvasható a kommentek között. Ám akadnak olyanok is, akik enyhe rosszallásukat fejezték ki egy-egy megosztott poszt alá: „K*rvára polgárpukkasztó, amit csinál, főleg, hogy ennyire fiatal a követőtábora” - írja valaki teljesen jogosan felháborodva a kommentszekcióban.

Lady Szomjas ugyancsak egy meghatározó alakja a digitális médiapiacnak, bár dobogós nem lett, legalábbis a Forbes értékelésében. A 22 éves magyar tiktokker majdnem 600.000-es követőtáborral rendelkezik a platformon. Két évvel ezelőtt ő is feltett a YouTube-ra egy coming out-os videót, miután az Instagramon és a TikTok-on közzétett prájdos videó-és kép tartalmak sokakban gyanút keltettek. A videót egyébként 6,6 ezren lájkolták és rengeteg pozitív, bátorító kommentet kapott arra vonatkozólag, hogy milyen bátor lépés volt részéről, hogy ő is ki mert állni amellett, hogy az LMBTQ tagja.

„Olyan személyiségű embert szeretnék magam mellé, akivel összeillünk, akinek úgy érzem magam a társaságában, hogy húha, nekem ez a csaj kell, mert iszonyatosan vonz. Nincs kifejezett ideálom, a lényeg, hogy hosszú barna göndör haja legyen” – festi le Lady Szomjas a megálmodott „párját”. Arra, hogy tervez e leendő „feleségével” közös gyerekeket, azt válaszolta: „Egy egész focicsapatot. És mind boldog lesz.” Gyereknevelés kérdésében annyit mondott: „Az én értékeimet szeretném majd beléjük nevelni…” – Sokunkban merülhet fel a kérdés: milyen értékekről beszélünk?

A ZSHOW Time-ban tett látogatása során többek között arról beszélgettek vendéglátójával, hogy milyen elmaradott álláspontot képvisel Magyarország ezen kérdések tekintetében, és mennyire nagy hiányossága az országnak az, hogy itt még tabudöntögetésnek számít egy-egy meleg pár története. Úgy gondolják, egy demokratikusabb országban ez másképp működne. „

Haladni kell a korral” – oktatja ki a visszamaradott, túl konzervatív magyar embert. – „Ha nem tudod követni az iramot, akkor hátul maradsz és vesztes vagy…”

– zárja rövidre a dolgot a sokak által követett tiktokker.

Bármennyire is kiábrándító, azt, hogy hová tart a világ, a legjobban influenszerek és celebek nyomon követeséből tudjuk meg, mert általában ők képviselik az előrevetített legszélsőségesebb formáját azoknak a prototípusoknak, amilyen ideálokat utána futószalagon gyárt majd le magának a világ, ami látszólag egyre inkább kifordulni igyekszik önmagából és sorba rúgja fel azokat a keresztény értékeket, amiken eddig állt. Ami eddig érték volt, azt mind eldobták, a szemét pedig a szép új világ kincse.

A szerző az Éter című középiskolai lap munkatársa.

Aktuális hetilap
Kövessen minket!
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!