Hogyan ismerjük fel a telefonos csalásokat és miként védekezzünk ellenük? (x)
Hogyan ismerjük fel a telefonos csalásokat és miként védekezzünk ellenük? (x)

Forrás: pixabay.com

2025. 02. 19.
A telefonos csalások Magyarországon egyre gyakoribbá válnak, és a csalók egyre kifinomultabb módszereket alkalmaznak, hogy áldozataiktól pénzt vagy személyes adatokat szerezzenek. Sok esetben bankok, hatóságok vagy ismert szolgáltatók nevében hívják fel az embereket, és különböző ürügyekkel próbálják rávenni őket arra, hogy megadják adataikat vagy pénzt utaljanak át.

Ez egy PR cikk

A Telefonszám tudakozó cikke részletesen bemutatja a leggyakoribb telefonos csalási módszereket, valamint hasznos tippeket ad arra, hogyan lehet felismerni és elkerülni ezeket a veszélyes helyzeteket.

A leggyakoribb telefonos csalások Magyarországon

Banki ügyintézőnek vagy hatóságnak kiadott csalók

Az egyik leggyakoribb módszer az, amikor a csalók banki alkalmazottnak vagy hatósági személynek adják ki magukat. A hívás során azt állíthatják, hogy:

  • A számlánkon gyanús tranzakció történt, és azonnali intézkedésre van szükség.
  • A banki jelszavunk vagy PIN-kódunk megadására van szükség a számlánk védelme érdekében.
  • A csalás megelőzése céljából egy másik számlára kell átutalnunk a pénzünket.

Hogyan ismerjük fel?

  • A bankok soha nem kérnek PIN-kódot, jelszót vagy bizalmas adatokat telefonon.
  • Ha gyanús egy hívás, érdemes megszakítani, majd a bank hivatalos ügyfélszolgálatánál érdeklődni.

NAV, rendőrség vagy más hatóság nevében történő csalás

A csalók gyakran hivatkoznak arra, hogy:

  • Adótartozásunk van, amit azonnal ki kell fizetnünk, különben büntetést kapunk.
  • Valamilyen jogi eljárás indult ellenünk, és csak egy „kisebb” összeg befizetésével kerülhetjük el a problémát.
  • A személyes adatainkat felhasználva bűncselekményt követtek el, és együtt kell működnünk a „hatóságokkal.”

Hogyan ismerjük fel?

  • A NAV és más hatóságok soha nem kérnek telefonon keresztül azonnali átutalást vagy személyes adatokat.
  • Hivatalos ügyekben mindig írásbeli értesítést küldenek.

Unokázós csalás – az idősebbek kedvelt célpontjai

Ebben a csalási módszerben az elkövetők egy hozzátartozónak, általában unokának vagy gyermeknek adják ki magukat, és azt állítják, hogy:

  • Balesetet szenvedtek, és azonnal pénzre van szükségük.
  • Elrabolták őket, és váltságdíjat kell fizetni.
  • Egy sürgős helyzetben vannak, és azonnal segítségre szorulnak.

Hogyan ismerjük fel?

  • Az igazi családtagokat mindig érdemes visszahívni egy jól ismert telefonszámon.
  • A hirtelen sürgetés és a drámai történetek általában gyanúsak.

Technikai támogatásnak álcázott csalás

Egy másik gyakori csalási forma, amikor az elkövetők egy ismert IT vállalat (pl. Microsoft, Telekom) nevében hívnak, és azt állítják, hogy:

  • A számítógépünk vagy telefonunk vírusfertőzött, és sürgős javításra van szükség.
  • Távoli hozzáférést kell adnunk az eszközünkhöz a probléma megoldásához.
  • Egy fizetési tranzakció sikertelen volt, és bankkártyaadatainkat kell megadnunk az újbóli próbálkozáshoz.

Hogyan ismerjük fel?

  • A nagyobb IT vállalatok nem kezdeményeznek ilyen hívásokat.
  • Soha ne telepítsünk ismeretlen programokat vagy adjunk hozzáférést a számítógépünkhöz telefonos utasításra.

Hogyan védekezhetünk a telefonos csalások ellen?

1. Ne adjunk ki személyes adatokat!
Bármilyen hivatalos szervezet nevében hívnak, mindig legyünk óvatosak, és ne osszuk meg PIN-kódunkat, jelszavainkat vagy bankszámlaadataikat.

2. Ellenőrizzük a hívó számát!
Ha gyanús egy hívás, szakítsuk meg, majd keressük meg a szervezet hivatalos telefonszámát, és onnan érdeklődjünk.

3. Ne engedjünk a nyomásnak!
A csalók gyakran próbálnak sürgetni, hogy ne legyen időnk gondolkodni. Mindig hagyjunk magunknak időt, hogy átgondoljuk a helyzetet.

4. Beszélgessünk róla idősebb családtagjainkkal!
Az idősek gyakrabban esnek áldozatul az unokázós csalásoknak, ezért érdemes velük átbeszélni, hogy hogyan tudják felismerni ezeket az eseteket.

5. Jelentsük a csalási kísérleteket!
Ha telefonos csalás áldozatai lettünk, vagy egy gyanús hívást kaptunk, érdemes jelenteni a rendőrségnek és a Nemzeti Kibervédelmi Intézetnek (NKI).

A telefonos csalások Magyarországon egyre kifinomultabbak, de megfelelő óvatossággal és tudatossággal könnyen elkerülhetők. A csalók gyakran hivatalos szervek, bankok vagy családtagok nevében próbálnak megtéveszteni minket, ezért fontos, hogy mindig ellenőrizzük a hívásokat, és ne adjunk ki bizalmas információkat.

Ha gyanús hívást kapunk, mindig inkább szakítsuk meg a beszélgetést, és kérjünk segítséget a hivatalos szervektől.

(Fizetett PR cikk)

Aktuális hetilap
Kövessen minket!
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!