hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Csillogó birodalmak: a világ legnépszerűbb ékszermárkáinak története
Királyok ékszerei és az ékszerek királyai
Csillogó birodalmak: a világ legnépszerűbb ékszermárkáinak története

Az Álom luxuskivitelben című filmben Audrey Hepburn a Tiffany-nál.(Forrás: Mokép)

2021. 09. 09.
Luxus, csillogás, drágakövek és gazdagság – az ékszerek ősidők óta a jólét, a hatalom és a fényűzés jelképei. Hogyan tudtak alulról jött ékszerészek és kereskedők egy életen át tartó kemény munka árán csillogó birodalmakat felépíteni? Válogatás a világ leghíresebb és legdrágább ékszermárkáinak történeteiből.

A luxus és a makulátlan elegancia szimbólumaként ismertté vált világhírű ékszerüzlet története 1837-ben kezdődött, amikor két fiatal barát, a 25 éves Charles Lewis Tiffany és John B. Young megnyitotta első saját, luxuscikkekkel kereskedő üzletét a New York-i Broadway-n. Az üzleti kar­rier kezdő lépéseinek finanszírozásába Charles apja is besegített, 1000 dolláros kölcsönnel támogatta fiát. A bolt kezdetben nem ékszereket, hanem drága írószereket, porcelánt és egyéb luxuscikkeket forgalmazott. Minden egyes árucikk magas árkategóriába tartozott, az amerikai lapok pedig az első oldalon írtak az új üzletről, remek reklámfogást nyújtva a fiatalok üzleti próbálkozásának. Mindkét cégtulajdonos a természettől inspirált tiszta és harmonikus stílus megteremtésére törekedett.

Remek üzleti érzékük hamar megmutatkozott, ugyanis elsőként ismerték fel a cégarculat kereskedelmi jelentőségét. Ekkor született meg a „Tiffany-kéknek” nevezett új, világoskék árnyalat, amely a mai napig elválaszthatatlanul összefonódott a vállalattal. Napjainkban is ebben a színben készülnek a csomagolások, az ékszerdobozok, a vásárlószatyrok, és ez a szín bukkan fel a reklámokban is. 1845-ben adták ki először éves katalógusukat, a ma már ikonikusnak számító „kék könyvet”, amit a cég most is elküld leghűségesebb vásárlóinak. A színes rajzokkal illusztrált katalógus újdonságnak számított, így a New York-i elit köreiben hamar bevett szokássá vált a Tiffany-könyvből való válogatás – hiszen így a vásárlóknak nem kellett elmenniük az üzletbe, hanem a cég ügynökei egyenesen az otthonaikba szállították a kivételes szépségű rajzokat, majd az egyedi ékszereket is. A tehetős vásárlók még mindig az intézménnyé vált „kék könyv” alapján rendelik meg ékszereiket.

Fotó: Shutterstock / PuzzlePix
(Fotó: Shutterstock / PuzzlePix)

A cég a vagyonát jelentős mértékben növelni tudta azzal, hogy felvásárolta a politikai okok miatt kivándorló francia arisztokraták ékszereit. 1850-ben a Tiffany megnyitotta első párizsi boltját, a Rue Richelieu-n, amely ma már a híres ékszernegyedben, a Rue de Paix-n található. Charles Tiffany vállalkozása volt az első amerikai cég, amely a 925/1000 finomsági fokot használta az ezüstök előállítása során. Később ez lett az Amerikai Egyesült Államokban a hivatalos szabvány. Üzlettársai részvényeit kivásárolva megszületett a ma is jól ismert Tiffany & Co. 1861-ben felkérték, hogy Lincoln elnök beavatására ajándék serleget készítsen. Az elnök egy apró gyöngyökből álló Tiffany nyakláncot ajándékozott feleségének a beavatási ünnepségre. 1885-ben Tiffany készítette el az Egyesült Államok új, állami pecsétjét is.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!