„A minőséget nem ellenőrizzük, hanem létrehozzuk” – vallja a Lavazza cég, ami egy kis fűszerüzletből lett a világ egyik legnagyobb kávévállalata. Egy tipikus kép az alapítóról, Luigi Lavazzáról: áll a Föld minden tájékáról importált kávészsákok között, és nagy gonddal válogatja a legjobb minőségű kávészemeket saját keverékéhez. Szenvedélye, melyet családjára is ráragasztott, a folyamatos innovációra való képessége és a minőség iránti elkötelezettsége emelte őt torinói fűszerboltjából a világ vezető kávémárkái közé.
Sokáig úgy tűnt, Luigi álmaiból nem lesz semmi. Hiába költözött a Murisengo nevű észak-olasz kisvárosból Torinóba, tíz évig egyszerű munkásként dolgozott, nem sikerült boltot nyitnia. Ennek ellenére töretlenül kitartott amellett, hogy saját vállalkozást indít, így esténként kereskedelmi iskolába járt, és szorgalmasan gyarapította megtakarításait.
35 évesen végül elérkezett a nagy pillanat: otthagyta raktáros állását, és átvette a „Passa Olivero” nevű kis fűszerbolt vezetését. Az üzlet hamar virágozni kezdett, Luigi pedig továbbgondolta az eredeti projektet: szerette volna, ha az egyik legkedveltebb termékük, a kávé válna az árusítóhely fő profiljává – ehhez azonban szüksége volt egy olyan innovatív ötletre, ami kiemelheti a kis boltot a konkurens nagy cégek közül. Jó alapnak tűnt, hogy míg más üzletek egyszerűen a kávébabot adták el, Lavazzának volt egy hátsó kis raktárhelyisége, ahol a különböző őrlési módszerekkel, és a vevők ízlésének megfelelő keverékek létrehozásával kísérletezhetett.