hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Honnan ered a világmárkák versengése?
Történetek a logók mögül
Honnan ered a világmárkák versengése?

Fotó: Shutterstock / PuzzlePix

2021. 01. 13.
Sokan a világmárkák rivalizálásában csupán személytelen cégek fennmaradásért folytatott küzdelmeit látják, pedig ha bepillantunk a logók mögött kibontakozó történetekbe, nemegyszer családi drámák, egymás orra alá dörgölt fricskák bontakoznak ki – olykor azonban az emberség is felül tud kerekedni a rideg statisztikákon.

De honnan eredeztethető a versengés? A protestantizmussal párhuzamosan terjedt el a köztudatban a protestáns munkamorál, miszerint a kísértések elkerülésének legjobb módja a szorgalmas munka – erre a tézisre sokan a nyugati kapitalizmus termőtalajaként is tekintenek. A manufaktúrák mint tőkés üzemek megalakulásával fókuszba került a minél nagyobb profit utáni vágyódás – a korlátlan piaci versenyből pedig értelemszerűen következett, hogy minden szolgáltató a vásárlók elcsábítását tűzte ki célul: megindult a harc a fogyasztókért. 

Apple – Samsung

A két cég évtizedes versengésének legfrissebb állomása a nemrég piacra dobott iPhone 12 modellhez köthető. Kiderült ugyanis, hogy az Apple környezetvédelmi okokra hivatkozva nem kíván töltőt és fülhallgatót szolgáltatni a megvásárolt telefonok mellé. Természetesen ezt az újítást a Samsung sem hagyhatta szó nélkül: Facebook-bejegyzésben nyugtatták meg vásárlóikat, hogy ilyen alapfelszerelések náluk nem fognak kimaradni a csomagból. (Habár félő, hogy legújabb S21 modelljüket ők is töltő és fülhallgató nélkül értékesítik majd.)

Míg az Apple-t a ‘70-es évek Amerikájában, a pacifista és anarchista hippi kultúrában szocializálódott fiatalok (Steve Jobs, Steve Wozniak) hívták életre, addig a Samsungot Lee Byung-chul, egy gazdag földbirtokos fia alapította Koreában 1938-ban, pár évvel azelőtt, hogy az ország felszabadult a japán elnyomás alól. Az üzletvezető célja az ekkor még igen szegény Korea fejlesztése és presztízsének növelése volt. A cég kezdetben kereskedelemmel foglalkozott, majd a ‘60-as években az elektronikai iparban bontogatta szárnyait, hamarosan már Korea határain túlra is terjeszkedhetett. 

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!