hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Dzsungelharc a jobboldalon
A TV2-botrány politikai háttere

2015. 10. 22.
A fideszesek szerint Orbán győzelemre áll a Simicska Lajos ellen folytatott háborújában, mert egy hétköznap – csak a közszolgálati médiaportfólióban – mérhetően 4 millió emberhez jut el a kormánypárt üzenete, míg a riválisoké ennek töredékéhez. Lehet, hogy ez így van, mindenesetre a TV2 elfoglalásának „ügye”  nem áll túl fényesen Orbánék szempontjából. Márpedig a fenti számok még „szebbek” lennének, ha a második legnagyobb kereskedelmi tévé, a TV2 is – Andy Vajna kormánybiztos révén – a jobboldal befolyása alá kerülne. Simicska Lajos viszont most megmutatta erejét.

Mély nyomokat hagyott a Fidesz elitjében, hogy 2002-ben az Orbán Viktornál szerintük jóval gyengébb politikai és retorikai képességekkel rendelkező Medgyessy Péter, majd 2006-ban a KISZ-es múltú Gyurcsány Ferenc egy lesajnált teljesítményű MSZP–SZDSZ kormányzati ciklust követően váratlanul legyőzte Orbán Viktort. A jobboldalon az lett az uralkodó nézet, hogy ennek legfőképpen a baloldali médiafölény volt az oka, jelesül az a vélt vagy valós tény, hogy a magyar sajtóban a balliberális véleményvezérek voltak túlsúlyban.

Átmeneti időszak, vagy mutyikorszak? 

A 2002-től kezdődő nyolcéves szocialista kormányzás időszaka alatt az volt a Fidesz médiastratégiája, hogy kiépítsen egy önálló, a jobboldal identitását meghatározó alternatív médiavilágot. Ennek kialakításában és működtetésében kulcsszerep hárult a Fidesz gazdasági hátországát biztosító Simicska Lajosra, aki ebben az időben Fidesz-közeli heti- és napilapot, hírtelevíziót, rádiót üzemeltetett. 2002 és 2010 között jelentős volumenű állami hirdetések landoltak Simicska orgánumainál is. Igaz, hogy a szocialista „pénzosztás” a baloldali médiumok felé lejtett, de – a Mérték Médiaelemző Műhely pontos hirdetési összegekről szóló tanulmánya szerint – korántsem olyan mértékben, mint 2010 után, az új Fidesz-érában a jobboldali sajtó felé. Az új korszakban előfordult, hogy a Simicska-istállóhoz tartozó fő jobboldali napilap (Magyar Nemzet) és fő hetilap (Heti Válasz) hirdetési bevételeinek több mint 40 százaléka állami forrásból érkezett, míg egyes balos lapoknál teljesen elzárták a pénzcsapot.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!