Múlt hétfőn egy 6. osztályos fiú megverte a tanárnőjét, az iskola feljelentést tett, az esetet a rendőrség hozta nyilvánosságra. A közleményből kiderül, hogy a tizenhárom éves fiú a testnevelés óra alatt az udvaron cigarettázott. Amikor az oktató el akarta venni a fiútól a cigarettát, ő ellenállt, a füstöt a tanárnő arcába fújta, majd többször ököllel megütötte és megrugdosta. A rendőrség közfeladatot ellátó személy elleni erőszak bűntette miatt indított büntetőeljárást, melynek során a gyerekkorú diákot tanúként hallgatták ki. Az ügyben érintett József Attila Általános Iskola és Szakiskola igazgatója a nyomozás idejére hírzárlatot rendelt el.
„Ricsi sodort egy cigit, mire a tanárnő rászólt, hogy azonnal dobja el, a cigizésért pedig szaktanárit fog adni. Ricsi ekkor a tanárra fújta a füstöt, majd bevonuláskor előbb egy faággal, majd két makkal megdobta az arcát. Ezután mentek egymásnak, Ricsi ököllel arcon, majd hátba ütötte a tanárunkat. Ekkor avatkoztam közbe, ezért a verekedés csak tíz-tizenöt másodpercig tartott. A többiek eközben röhögtek” – számolt be az osztálytárs a delmagyar.hu-nak. Az iskola feljelentése nyomán a rendőrség még aznap kihallgatta a verekedő gyereket és az édesanyját. „Volt már hasonló tanárverés az iskolában, akkor a másik testnevelő tanárunkat ütötte meg egy diák. Ricsinek ez az első ilyen ügye, nem mondanánk agresszívnek, bár elég sok szaktanári figyelmeztetése van. A héten biztosan nem jön iskolába, még az is lehet, hogy ezért az esetért kirúgják” – vélték az iskolatársai, akik szerint az iskola területén szigorúan tilos dohányozni, azon kívül viszont szabad.
„Egy 2009-es hazai kutatás kimutatta, hogy a szakiskolákat, illetve az ország leghátrányosabb régióit érinti legjobban az iskolai erőszak problémája, nemcsak gyerekek és gyerekek, hanem gyerekek és tanárok vonatkozásában is” – mondta el lapunknak Herczog Mária, az ENSZ Gyermekjogi Bizottságának tagja. Kitért arra, hogy a közvélemény mindig csak a konkrét esetekkel, nem magával a jelenséggel foglalkozik, holott a kérdés mindig az, mi minden vezetett idáig. Ezek többnyire állandó tényezők, mindenekelőtt a rossz családi minta, többnyire szociális és egyéb gondokkal társulva, és nem utolsósorban az, hogy a társadalmi feszültségek növekedésével eszkalálódik, legitimizálódik a hétköznapi erőszak, vagyis a gyerek mindenhol ezt látja maga körül.
„Ilyen viszonyok közt az iskoláknak fokozott szerepet kellene vállalniuk abban, hogy a gyerekek magatartását, életminőségét pozitívan befolyásolják, de erre sajnos nem sok hajlandóságot mutatnak. Ráadásul a segítő szakmákat is leépítették körülöttük, eltűntek az iskolapszichológusok, szociális munkások, a gyermekvédelem éppen szétesik” – vélekedett a szociológus. A tanárok legnagyobb problémája a fegyelmezés, az iskolák mégse hajlanak arra, hogy alternatív módszereket vezessenek be, és építő módon rendezzék a konfliktusaikat, azaz erőszakra ne erőszakkal – kicsapással, rendőrségi feljelentéssel – válaszoljanak, mivel az további agressziót szül, és a deviáns gyerekeket a bűnözői pályára állítja.
Az iskolának Herczog szerint arra kellene törekednie, hogy megtartó erőt biztosítson az elkövetőknek és az áldozatoknak, elősegítve beilleszkedésüket, a közösségi légkör javulását és az agresszió visszaszorulását. „A hatósági beavatkozás csak tüneti kezelés, az erőszak okait nem orvosolja, viszont a pedagógusok tehetetlenségét erősíti a diákság szemében is. Ez egy nyilvánvaló provokáció volt, amit ez a tizenhárom éves gyerek csinált, amire a pedagógusszakmának pontos válaszai vannak. A fegyelmezésen túlmenően a feleket együttműködésre, jóvátételre kell ösztönözni” – fejtegette a szakember. A tehetetlenség iskolapéldája volt a minapi tatabányai eset is, amelyben az iskolarendőr jogosan járt el egy szabálysértő és hepciáskodó apával szemben, aki tilos helyen parkolva tette ki nyolcéves gyerekét az iskola előtt, trágárul szidalmazva az emiatt intézkedő rendőrt, aki végül megbilincselte és előállította őt. A kisiskolások közt riadalom támadt a reggeli incidens miatt, mire az igazgatónő rögtön fellármázta a médiát, a polgármester is beavatkozott, miközben az apa már aznap délelőtt töredelmesen bocsánatot kért mindenkitől. Az ügyből, amely magától is hamar rendeződött, így országos hírkavalkád lett, az eset az érintetteket, köztük a köztiszteletben álló rendőrt is nagyon megviselte.
Tökfejek, boszorkányok, szellemek és csontvázak: honnan ered a Halloween valójában?
Több ezer éves hagyományokból épül fel a pogány szelleműző ünnep »
‘56 egy párizsi gyermek szemével
Külföldön is hatalmas izgalommal követték az akkori eseményeket »
Újév, rettenetes napok és a bűnbánat ereje
A rós hásánát követő időszak a önvizsgálat, bűnbánat, bűnvallás és a megtérés ideje »