hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Rend és fegyelem – Vihart kavart a felső­oktatási törvény koncepciója
Éljenek a haladó hetvenes évek!

2010. 11. 13.
Nemcsak ellenzéki oldalról, hanem a Fidesz vezető politikusai is élesen bírálják a Hoffmann Rózsa államtitkár által jegyzett felsőoktatásireform-tervet.  Egy diákvezető egyenesen „sértődött professzorok ámokfutásának” minősítette a koncepciót. Az alapkérdés viszont az, hogy miként lehetne a magyar felsőoktatás minőségét javítani, hogy ha már büszkék vagyunk a magyar „szürkeállományra”, akkor legalább egy egyetemünk kerüljön be a világ 300 legjobb egyeteme közé.

A magyar felsőoktatásban a nyolcvanas évek közepétől indult el a modernizáció, a demokratikus jogok bővítése, illetve az intézményi autonómia kialakítása.  A modernizációs elképzelések motorja az volt, hogy az ideológiai kurzusok helyett elsősorban nyugatos értelemben is definiálható, modern ismereteket adjanak a diákoknak. A hangsúly a marxista-szocialista embertípus kialakítása helyett a szolgáltató jellegű oktatás felé kezdett elbillenni.  A „demokratizálódás" pedig azt jelentette, hogy a diákjogok fogalma megjelent az oktatáspolitikában, ami aztán elvezetett a jelenleg is működő hallgatói önkormányzatok rendszeréhez. Érdekes, hogy egy sor mai politikus az egyetemi diákmozgalmak szervezése során tűnt fel. Bajnai Gordon például menzasztrájkot szervezett a Közgázon, míg gyakorlatilag a Fidesz megalakítása (még csak „sima" ifjúsági) szervezetként is egyetemi keretek között zajlott '88 márciusában. (A hallgatói mozgalomról bővebben keretes írásunk­ban olvashatnak.)

Az intézményi autonómia fejlődése pedig azt jelentette, hogy a közvetlen állampárti irányítás helyett az egyetemek és a főiskolák kialakíthatták belső, egyre szabadabb működésüket. Így a korábbi évtizedekkel szemben például nem jelentett hátrányt a származás (munkás-paraszt családi háttér hiánya) vagy a felekezeti háttér.

A rendszerváltás után gyakorlatilag a modernizáció, demokratizálódás, autonómia „hármasságát" Andrásfalvy Bertalantól kezdve Magyar Bálinton és Pokorni Zoltánon át a Hiller István által vezetett oktatási kormányzatig különféle hangsúlyokkal ugyan, de megőrizték. Persze Magyar Bálint volt a fő modernizátor, amit még a hívei is sok esetben túlzónak tartottak, de Pokorni Zoltán is inkább nemzeti liberális hangsúlyú, fejlesztő jellegű politikát vitt.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!