– Az RTL Klub eddig sem arról volt híres, hogy kizárólag családbarát műsorokkal lépett volna fel, Önök mégis csak most emelték fel a szavukat. Mi az oka ennek az időzítésnek?
– Természetesen van bennünk fenntartás az RTL Klub szenzációhajhászó műsoraival szemben, ha meg is értjük, hogy egy kereskedelmi televíziónál természetes a nézettség növelésének az igénye. Nézőként ki-ki szabadon választhat, hogy talál-e értékrendjének és ízlésvilágának megfelelő műsorokat egy-egy csatornán. Az Anyacsavar cím? műsor – amelynek a műsortervéről hallottunk–, azonban nézetem szerint túlmegy a közönséges szenzációhajhászáson, és a családokat veszi célba azzal, hogy relativizálja, felcserélhetővé teszi a legerősebb természeti törvényen alapuló kapcsolatot, anya és gyermek kapcsolatát.
– Pálinkás úr szokta nézni az RTL Klub műsorait?
– Ritkán. Közszereplő lévén természetesen igyekszem mindegyik televíziócsatorna műsorát megnézni, illetve eleget tenni a felkéréseknek, ha szerepelni hívnak. Egyik csatornával kapcsolatban sincs prekoncepcióm, hogy márpedig ennek a műsorát nem nézem meg. Az RTL Klub programigazgatójának ezt a levelet azért írtam, hogy fölhívjam a figyelmét a műsortervvel kapcsolatos komoly aggodalmunkra. Nem hiszem, hogy ettől a levéltől a műsorterv megváltozik, de ha felhívjuk a figyelmet arra, hogy a műsor koncepciójában kezdi ki, támadja a családok összetartozásáról, az édesanya egyedülálló fontosságáról, pótolhatatlanságáról alkotott erkölcsi értékrendünket, akkor valamit sikerült elérnünk. Mindez messze túlmutat egy reality show nézettségén vagy egy csatorna népszerűségén.
– Ma azt állítják a televíziócsatornák, hogy erre kíváncsiak a nézők, ők csak a "kor szelleme" alapján kiszolgálják őket, vagyis ők csak követik a közízlést.
– A korszellemet átalakítani egyik pillanatról a másikra természetesen nem lehet, de befolyásolni igen is kell, sőt kötelező. Az értelmiségieknek, a közélet szereplőinek feladatuk, hogy a legjobb tudásuk szerint hozzájáruljanak a közgondolkodás alakításához. Ebben az alakításban nagyon nagy szerepe van annak, hogy ismerjük azokat az ismérveket, amik a mai kort jellemzik a maga felszínességével, és az egyén törekvéseinek mindenek fölé helyezésével. Mindezek ellenében fontos, hogy mindazok is hallassák hangjukat, akiknek mély meggyőződésük, hogy a közösség az érték, és az egyén csak a közösség tagjaként tud igazán teljes és boldog életet élni. Természetesen ehhez az is hozzátartozik, hogy az egyénnel felismertessük azt, hogy számára a közösség, amelyben él, nagyon is értékes
Fontosnak tartom, hogy ilyen értékrend?-szellem? ismeretterjesztő, a világ fontos dolgairól beszélő, azt bemutató műsorok is megjelenjenek a közszolgálati televízióban – hozzáteszem, jó lenne a kereskedelmi televíziókban is. Olyan méreteket ölt az előrefutás, mert nyilván meg akar felelni a korszellemnek, sőt szeretne egy lépéssel előtte járni
modernségi nyomás, és az a trendi, az a viselkedésminta. Az emberek egy része úgy gondolja, hogy ez a helyes viselkedés, ez a trendi. Az iskolákban bizonyos elveken alapuló viselkedésmintákat megtanulunk, azokat egész életünkben használjuk, tehát fontos, hogy a mai kor embere a stabil értékrenden alapuló, értékálló dolgokat tisztelje, és ha kell, meg is védje.
***
z ügyben megkerestük az RTL Klub programigazgatóját, Kolosi Pétert, aki az alábbi közleményt juttatta el szerkesztőségünkhöz:
Az RTL Klub értetlenül fogadta a Fidesz-Magyar Polgári Szövetség kulturális tagozata elnökségének közleményét a csatorna március 18-án induló Anyacsavar cím? műsorával kapcsolatban. Meglepetésünknek nem utolsó sorban az az oka, hogy a közlemény írói egy olyan műsorról alkotnak véleményt, amelyet még nem is láttak, láthattak. Új műsorunk alapkoncepciója valóban az, hogy két önként jelentkező család tíz napra anyát "cserél". A műsor célja, valamint – a nemzetközi tapasztalatok szerint – eredménye, azonban éppen annak bizonyítása (és bebizonyosodása), hogy az édesanya a család nélkülözhetetlen és fontos tagja. Az általunk folytatott szereplőválogatáson nem egy édesanya pontosan azért jelentkezett az Anyacsavarba, mert úgy látta, hogy saját családjának így tudja legjobban bizonyítani ezt.
Meggyőződésünk, hogy a műsor segíteni fogja a különböző társadalmi csoportok, az eltérő családi, kulturális és anyagi körülmények között élők, és a különböző generációk tagjai közötti megértést. Így biztosak vagyunk abban, hogy a műsor nemhogy ártana, hanem éppenséggel szolgálja a magyar társadalom érdekeit, hiszen, amennyiben sikeres lesz, pozitív üzenetei sokmillió magyar emberhez eljuthatnak.
Az Anyacsavarhoz hasonló műsor nagyon sok helyen látható a világban. Az egyik ilyen Nagy-Britanniában bemutatott formátum, a Wife Swap ma már világsiker. Adaptációi láthatók Belgiumban, Dániában és Franciaországban is, bemutatására már Olaszországban is készülnek. Németországban Frauentausch címmel aratott szintén sikert egy hasonló koncepciójú műsor.
Biztosak vagyunk abban, hogy a március 18-ai premier, majd az azt követő adások Magyarországon is eloszlatják majd azokat a kételyeket, amelyeket az aggodalmukat kifejezők megfogalmaztak.