hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Elszállt tervek
A HTC-csőd okai

2000. 09. 16.
A HTC (Hungarian Touroperator Company) megalakításától az alapítók az év elején még "új időszámítás" bevezetését remélték a magyar idegenforgalomban. A piac átalakulása a mintegy 600 partnerirodát foglalkoztató HTC csődjével tényleg újat hozott, csakhogy a várakozásokkal ellentétes irányban. A HTC legnagyobb megrendelője, az ügy kapcsán leginkább reflektorfénybe került Jorgos Travel a nála befizetett utasok kártérítését részben a cég eladása útján szerzett bevételből szeretné megoldani.



A Jorgos Travel utasai szállnak fel a Pannon Airlines gépére. Múlt idő
    Fotó: V. Sz.

"Az 50 ezer forintos önköltséggel előállítható utat a HTC mindössze 19 ezerért
dobta piacra. Nem hiszem el, hogy egy ötmilliárdos forgalmat lebonyolító irodának
erre szüksége van. Lehet, hogy néhány utas szerencsésen járt, a korrektség azonban
azt kívánja, hogy mindenki fizesse meg az utazás árát" – nyilatkozta lapunknak Fábián
Judit, a Cooptourist Rt. hálózati igazgatója.

A HTC csődjét részben azzal magyarázzák, hogy megcsappant a fizetőképes kereslet a
piacon. "Van úgy, hogy már márciusban bejön az utas, hogy szeretne egy augusztusi
last minute-utat féláron. Egy hónappal előtte pedig már számtalanul jönnek ilyen igénnyel"
– magyarázza a helyzetet Szabó Zsolt, a Jorgos Travel PR-menedzsere, aki az
idegenvezetők irányítását is végzi. Az utazásokat pedig szezon közben nem lehet leállítani,
mert a szállások és a járatok már előre le vannak kötve – teszi még hozzá.

Ez azonban sovány vigasz a hoppon maradt utasok számára, akiknek nyaralása meghiúsult,
és a befizetett összeg visszafizetése, illetve kárpótlásuk is bizonytalanná vált.

"Most mennék hetedszer a Jorgosszal, eddig minden évben csodálatos utakon vettem részt"
– meséli a törzsutaskártyával is rendelkező Szabó Tamás, budapesti lakos. Az idén
Zakintoszra szeretett volna eljutni, de nem jött össze. "Az úti célt többször megváltoztatták,
de még mindig nem gyanítottunk semmit, annyira megbíztunk a Jorgosban" – mondja. A
pénzét azonban nem kéri vissza, hiszen a Jorgos szervezésében még továbbra is
indulnak autóbuszos utak, és bízik abban, hogy még az idén találnak a számára
megfelelőt.

F. Sz. a csőd bejelentése előtt néhány órával fizetett be egy jelentős összeget
– normál áron meghirdetett útra –, és rettentően fel van háborodva: "A családom
évek óta utazik a Jorgosszal, de sehol sem figyelmeztettek arra, hogy az immár tízéves
utazási iroda csak a nevét adja a HTC–nek, amelyért a Jorgos semmi felelősséget nem
vállal. Ha ezt előre tudom, akkor ebbe a játszmába nem megyek bele. Az üzleti életben
alapszabály, hogy csak azzal a céggel szerződjél, akinek az irodájába bemész. Úgy
érzem, becsaptak, és csalás vádjával mindkét irodát feljelentettem" – meséli a
történetet.

Dézsi Mihály, a Budapesti Rendőr-főkapitányság sajtószóvivője kérdésünkre
elmondta: a HTC, illetve a Jorgos Travel ellen összesen több mint száz feljelentés érkezett,
a volt partnerirodák ellen azonban egy sem. A Jorgos Travel irodájában lefoglalt iratok
(számítógépes adatok) könyvszakértői vizsgálata még tart. Lapunk információi
szerint eközben a Jorgos Travel vezetői e hét végén Athénban találkoznak a görög
partnercéggel, amely az eddig felhalmozott adósságok fejében átvenné az utazások
szervezését.

A HTC csődje nem egyik napról a másikra jött létre, hanem egyes vélemények szerint
előre fel lehetett ismerni. Egy veszteséges iroda ugyanis egy darabig az előlegekből
fenn tudja tartani tevékenységét, közben azonban adósságai halmozódnak. A kérdés
csak az volt, hogy mikor következik be a krach. Az utazásszervező cég minden bizonnyal
azon dolgozott, hogy a szezont még valahogy kihúzzák, és akkor kisebb presztízsveszteséggel
zárult volna le az ügy. Azonban már a HTC létrejötte is azt mutatja, hogy az utaztatók
különféle költségkímélő "túlélési technikákat" találtak ki az eddigi
veszteségek csökkentése és a fennmaradás érdekében. Mint ismeretes, a HTC létrehozásában
három cég, a Tan Túra, a Club Espana és a Jorgos Travel főtulajdonosai fogtak össze,
és így több legyet ütöttek egy csapásra. A charterjáratok működtetése esetén kötelező
35 millió forintos kaució háromszori befizetése helyett megtakarították az összeg kétharmadát,
vagyis 70 millió forintot. Azonban az így redukált öszszegnek is csak a töredékét
kellett kifizetniük, mert a kötelező óvadékot az AXA Colonia Rt.-vel 35 millió
forintra kötött biztosítással helyettesítették. Az "összevonásnak" ezenkívül
egyéb költségkímélő hatása is volt. A HTC ennek ellenére hat charterjárat kifizetésével
volt adósa a Pannon Airlinesnak (PA), amely a hetedik fuvart már nem vállalta hitelben,
és amely döntés a HTC csődjét kirobbantotta. "Részünkről tiszta az ügy –
nyilatkozta lapunknak Hajduk Viktor, a PA egyik résztulajdonosa – hiszen a világon
minden charterjárat csak akkor indul, ha azt előre kifizetik." Hajduk egyben cáfolta
a Hetek azon értesülését, hogy a PA nagy összeg? tartozása miatt a görögök nem
fogadták volna a légitársaság által lízingelt TU–154-est, sőt állítása szerint
a PA további fejlesztésekre készül. A HTC, mint ismeretes, a PA egyik legnagyobb
megrendelője volt, a Jorgos és a HTC résztulajdonosa, Havas Tamás 19 százalékban e cég
résztulajdonosa is volt. Mintegy két hete azonban Havas eladta a tulajdoni részét,
megvált a PA-tól.

(A PA májusi reklámútjának szervezésében egyébként részt vállalt Molnár Róbert
kisgazdapárti országgyűlési képviselő is, a közreműködés okait firtató kérdésünkre
"idő hiányában" nem kívánt válaszolni: "Majd 2002-ben, esetleg 2001-ben ráérek"
– tudatta a koalíciós honatya, akit legutóbbi operettfellépése óta csak "kübekházi
Pavarottiként" emlegetnek.)

"Az utasok azt gondolták, minél nagyobb egy iroda, annál biztosabb utazási szerződést
kötni vele. A HTC mint legnagyobb utaztató csődje ezt a vélekedést cáfolja. A
megrendült bizalom az egész szakmára hatással lehet, ezért azt fontolgatjuk, hogy a
visszaútra is biztosítást kötünk. Természetesen a biztosítási összeget be kell építeni
az utak árába" – közölte lapunkkal név nélkül az egyik utazási iroda vezetője.
Más utazási irodák a HTC csődjében a "szakma megtisztulásának" folyamatát látják,
míg megint mások azt állítják, hogy élére állított helyzetével a HTC nem volt
egyedül a szakmában.

Dienes Katalin, a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség (FvF) piacfelügyeleti és ellenőrzési
igazgatóságának vezetője szerint az a probléma, hogy az utazási cégek jogszabályoknak
megfelelő működése esetén sem tudják megvédeni a fogyasztókat, mert a HTC-nél sem
találkoztak ilyen problémával. Az eset kapcsán elképzelhetőnek tartja bizonyos
jogszabályok módosítását, ez azonban a Gazdasági Minisztérium kompetenciája.
Kompaktor Emília, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) közgazdasági osztályának
igazgatója szintén fontosnak tartja, hogy az utasok hiteles tájékoztatást kapjanak az
utazási irodák pénzügyi stabilitásáról és minőségi jellemzőiről. Ezért egy
olyan rendszer kidolgozásán fáradoznak, amelynek alapján az irodák önkéntes alapon
minősítést szerezhetnének. Az FvF-fel, az Utazási Irodák Szövetségével, valamint
a területi kamarákkal egyeztetve már kidolgozták e minősítési rendszer
alapszerkezetét, és jövőre szeretnék is bevezetni. Ez a megoldás nemcsak az utasok,
hanem a társcégek számára is egyfajta orientációt jelentene – fejtette ki a szakértő.


Ki kinek mossa az agyát?



"A szcientológusok agymosásban részesítették a Jorgos Travel dolgozóit" – állította
címoldalán az egyik bulvárlap, és cikkében homályos utalásokat tett a nevezett egyház
és az utazási iroda csődje közötti kapcsolatról. "Milyen érdekes, hogy ezelőtt
egy hónappal, vagy egy évvel nem volt téma, hogy a Jorgos Travel vagy egyes vezetői
milyen kapcsolatban állnak a szcientológiával. Most egyből érdekes lett a dolog, mert
ezzel el lehet terelni az emberek figyelmét olyan irányba, hogy úgy érzi a polgár: ez
róla szól, az ő szemének felnyitása érdekében" – reagált az újságcikkre Szabó
Zsolt.

Tasnádi Gábor, a szcientológia egyház szóvivője lapunk megkeresésére elmondta: nem
igaz, hogy irodájuk lett volna az utazási iroda épületén belül. "Ostoba állítás.
Ha valaki katolikus, és bérel valahol egy irodát, az azt jelenti, hogy az a katolikus
egyház irodája?" Tasnádi azt is cáfolta, hogy Havas Tamás vagy volt felesége a
szcientológia egyház tisztségviselői volnának. "Nem igaz, de mi a probléma, ha
igaz lenne? A magyar Alkotmány biztosítja a lelkiismereti és vallásszabadságot, és bár
Havas Tamást az életben nem láttam, fogalmam sincs, hogy kicsoda, de ha véletlenül mégis
szcientológus, netalán tisztségviselő lenne, kinek mi köze hozzá?"

Tasnádi szerint a bulvárlapban megjelent írás annak a kampánynak a része, amely a
kisegyházak ellen folyik: "ez nem feltétlenül a szcientológia ellen megy, hanem egy
nagyon ügyes előkészítése a vallási törvény szigorításával kapcsolatos PR-munkának"
– zárta a beszélgetést a szóvivő. (Sz. F.)

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!