hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Repülő heringek

2014. 10. 02.
Egyre nő a szakadék a légi közlekedésben a turistaosztály és a business utasok kiszolgálása között, amely mára ismét a társadalmi különbségek egyik érzékelhető színtere lett.

A napokban nagy felfordulást okozott a turistaosztályon két utas civakodása egy Miamiból Párizsba tartó járaton, miután az egyikük elfoglalta a másik területét azzal, hogy hátradöntötte ülését. Ez csupán egy volt azon három incidens közül, amelyek csak az elmúlt két hétben keserítették meg az utazóközönség és a személyzet életét – írja a The Economist. A probléma érthető: manapság a repülőgépek olcsóbbik végében helyet foglalóknak még arra is alig van helyük, hogy kedvenc könyvüket kinyissák. Ennek ellenére a légitársaságok további lehetőséget látnak abban, hogy még több embert zsúfoljanak be a turistaosztályra (economy class). Szerintük ugyanis az utasok minden zsémbelődésük ellenére is tolerálni fogják a kényelmetlenséget az olcsó helyjegyekért cserébe. Ezzel párhuzamosan az első osztály és a business részleg egyre kényelmesebb és tágasabb lehet.

A turistaosztályon néhány ülés már így is körülbelül 30 százalékot veszített a súlyából az elmúlt tíz-húsz évben, és a helykihasználási lehetőségek tárháza úgy tűnik, határtalan: egyre vékonyabb például az ülések belső része, mert a korábbi habszivacs-technológiát felváltotta egy bizonyos vashálós szerkezet. Ezen­kívül a hátradönthető székeket is kiiktatják a kistestű gépeken. Az így nyert extra tereket arra használják fel, hogy még több széksort préseljenek be az utastérbe.

A Skift nevű közvélemény-kutató cég szerint ezek a változtatások egy igazi „ülőhelyháborút” indítottak el a repülőgépgyártók között. Először az Airbus növelte A320-as kistestű repülőgépszériájának ülőhelykapacitását 180-ról 189-re, ami így már pontosan megegyezik a Boeing 737-esével. Erre a Boeing válaszul kiadta az új, 200 ülőhelyes 737-est. Azóta az Airbus-nál már 240 ülőhelyes gépről beszélnek! A Ryanair éppen a napokban jelentette be egy nagyobb 737-es flotta megrendelését, és azt mondja, hogy a gépeken átlag 30 inch-es (76 cm-es) távolságra lesznek az ülések, szemben más, 29 inches fapadosokkal. De a távlatokban már olyan belső terek szerepelnek a gépeken, amelyek ülései különböző magasságokban helyezkednek el.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!