hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Láthatatlan háború Kókától Matolcsyig
Miért bukott el az e-útdíj tender?

2013. 01. 31.
Az elektronikus útdíj tender váratlan bukása iskolapéldája annak, hogy miként képes a politika elrontani egy pofonegyszerű műszaki paraméterekre épülő projektet. Hónapokig Fellegi Tamás (volt) fejlesztési miniszter és Matolcsy György gazdasági miniszter vetélkedése bénította a programot, majd irracionális politikai igények tették – legalábbis a jelen állás szerint – kivitelezhetet­lenné az úthasználattal arányos útdíjrendszer időbeli megvalósítását. A megtett úttal arányos elektronikus útdíjszedési rendszer tervezett indulási időpontja 2013. július 1. Volt.

Visszalépett az elektronikus útdíj tendertől a Getronics Magyarország Kft. január 18-án. Az említett cég az ajánlat kihirdetését követően az alvállalkozóival történő egyeztetések alapján „nem látja biztosítottnak a szerződésszerű teljesítést biztosító együttműködést, ezért a szerződést nem írják alá”. Legalábbis ez áll az „ügygazda” Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. közleményében, amely a döntést tudomásul vette.

Az ÁAK még 2012. szeptember végén hirdetmény közzétételével induló, gyorsított tárgyalásos közbeszerzési eljárást írt ki a megtett úttal arányos elektronikus útdíjszedési rendszer hazai kiépítésére. A társaság ezt követően december 15-én jelentette be, hogy a Getronics Magyarország Kft. nyerte az e-útdíj tendert, miután a megtett úttal arányos elektronikus díjszedési rendszer kiépítésére kiírt közbeszerzési eljáráson a legolcsóbb ajánlatot tette nettó 34,89 milliárd forintos áron. A tervek szerint tavaly decemberben írták volna alá a szerződést, de a Getronics január közepén 30 napos haladékot kért és kapott, hogy tovább tárgyalhasson az alvállalkozójával.

A Getronics Magyarország Kft. az MTI-nek eljuttatott közleményében arról írt, hogy a piacon „eddig nem tapasztalt mértékű és formájú nyomásgyakorlás következtében olyan bizonytalan üzleti és jogi helyzet alakult ki, amely jogi helyzet tisztázásáig nem áll módjában a szerződést aláírni, és a teljesítést megkezdeni”. Mint írták: „a Q-Free ASA visszalépésével kapcsolatban az egyik versenytársunk az elmúlt időszakban szinte az összes, a projektben részt vevő alvállalkozó partnerünket megkereste, és nyomást gyakorolt rájuk annak érdekében, hogy az együttműködésből visszalépjenek az elektronikus útdíjrendszer tervezett határidőre történő megvalósításának ellehetetlenítése érdekében”.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!