Történelmi mélypontját érte el a fogyasztók közérzete a Cetelem Körkép 2012 című nemzetközi kutatás szerint, mely a kontinens 12 országában vizsgálta a fogyasztói trendek változását. A felmérés szerint az általános elbizonytalanodásra az európai családok nemcsak takarékoskodással, hanem újragondolt, értékalapú fogyasztással reagálnak, a rövid távú vásárlási impulzusok kielégítése helyett az európai fogyasztók a hosszabb távú egyéni és családi biztonság felé fordulnak.
Negyedik éve romlik a felmérés keretében vizsgált 12 európai ország fogyasztóinak közérzete. A hangulati index soha nem tapasztalt mélységbe zuhant, a megkérdezettek átlagosan 3,8 pontra értékelték saját országuk helyzetét az 1-től 10-ig terjedő skálán. A vizsgált országok döntő többségének - köztük Magyarországnak - fogyasztói úgy érzik, helyzetük romlott az előző évhez képest. Bár akadnak kivételek - a bizakodó Németország és Románia -, Európát továbbra is pesszimizmus uralja: a magyaroknál (2,7) már csak a portugálok borúlátóbbak.
A hazai fogyasztók nemcsak jelenlegi helyzetüket látják kilátástalannak, úgy érzik, anyagiak tekintetében az elmúlt 10 év sem hozott előrelépést. A vizsgált országok közül Magyarország negatív értelemben tűnik ki, hiszen hazánkban a válaszadók 79 százaléka vélekedik úgy, hogy anyagi helyzete romlott az elmúlt 10 év során.
Tökfejek, boszorkányok, szellemek és csontvázak: honnan ered a Halloween valójában?
Több ezer éves hagyományokból épül fel a pogány szelleműző ünnep »
‘56 egy párizsi gyermek szemével
Külföldön is hatalmas izgalommal követték az akkori eseményeket »
Újév, rettenetes napok és a bűnbánat ereje
A rós hásánát követő időszak a önvizsgálat, bűnbánat, bűnvallás és a megtérés ideje »