hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Kóla kontra kóla

2003. 08. 18.
Óriási sikerrel robbant be a török piacra az ideologikus buborékosok legújabb sztárja, a Cola Turka. Az új márkanevet viselő üdítőital megjelenése pezsdítően hatott az elmúlt hónapokban amúgy is jelentősen felerősödött nemzeti és vallási érzelmekre. Az iraki háború során Washington és Ankara közt hűvössé vált viszony jól előkészítette az iszlám kólák ötletének törökországi adaptálását.



"Halál az amerikai ikonra!" Tüntetés Indiában Fotó: Reuters

Az iszlám világban immár nem első ízben szállnak versenybe az amerikai szimbólumként meghonosodott fekete italokkal arab társaik. Az első ízben Iránban megjelenő Zamzam-Colát a már európai piacra szánt Mecca-Cola követte. Piaci sikerük hátterében a marketingfogásokon túl ott húzódnak az iszlám hitvilágba illeszkedő ideológiák is. A frissítők fogyasztói vásárlásukkal mintegy voksukat teszik le az Amerika-ellenes szemléletmód, vagy a Mecca-Cola esetében konkrétan a palesztin ügy támogatása mellett. Ez utóbbi bevételének tíz százalékát ugyanis pont e célra szánja a gyártó, aki az "elkötelezett ivás"-t hirdető szlogennel dobta piacra a riválist. 

A török kóla bevezetésének is jó alapot adott a közelmúlt diplomáciai csatározását követően kialakult borús kapcsolat az Egyesült Államokkal. Az iraki konfliktus katonai megoldását kockázatosabbá és lassabbá tette az egyébként NATO- szövetséges török kormány azon döntése, melynek következtében nem nyílhatott északi front a szárazföldi akciók végrehajtásához. Amerika válaszul megvonta a korábban megígért többmilliárdos gazdasági támogatást. Ebben a légkörben már csak utolsó csepp volt a pohárban a négy héttel ezelőtt Észak-Irakban letartóztatott tizenegy török katona esete, mely után a bolttulajdonosok többsége visszautasította az amerikai termékek árusítását. Egy török értékesítési menedzser szerint az iraki háború óta honfitársainak kilencven százaléka szembefordult az Egyesült Államokkal, s emiatt sokan a helyi termékeket választják az amerikai áruk helyett. 

A Roper ASW Intézet felmérése szerint az amerikai termékek eladása tizenhárom százalékra esett vissza az elmúlt pár hónapban Törökországban – írta a Yahoo. 

A Cola Turka hirdetéseinek egyik felelőse, Serdar Erner szerint ők nem török propagandát folytatnak, hanem inkább pozitív nemzeti érzelmeket közvetítenek a vásárlóknak. Jelenleg a korábbi kormányfő fia, Mesut Yilmaz által forgalmazott Coca-Cola birtokolja a piac oroszlánrészét. Az előrejelzések szerint az újonnan megjelent török kóla 25 százalékos részesedésre tehet szert az országban. Érdekes módon a Cola Turka törökországi forgalmazásáért a jelenlegi miniszterelnök fia, Recep Tyyip Erdogan felel. 

A Coca-Cola nemrég bezárta szaúd-arábiai kólapalackozó-üzemét, hogy azt átalakítsa ásványvíz és gyümölcslevek palackozására. A korábban évente egymilliárd liter kólát forgalmazó Coca – úgy tűnik – kezd kiszorulni az öbölből. Megfigyelők ezt az egyre erősödő Nyugat-ellenes érzelmekkel, valamint az iszlám
kólák térhódításával magyarázzák. Az amerikai óriáscég szóvivője azonban cáfolja a visszavonulásról terjengő híreket, állítása szerint egyszer? üzleti döntés volt a közel-keleti és az észak-afrikai regionális központ Görögországba költöztetése. Az áthelyezések ellenére továbbra is aktívak kívánnak maradni a régióban – nyilatkozta a szóvivő.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!