76 százalék, 315 millió: ilyesmi számokra gondolhatott Steve Jobs, amikor 2007-ben a cég nevét Apple Computerről egyszerűen csak Apple-re keresztelte át. 2011-ben az Apple éves bevételének már 76 százaléka származott ugyanis az iPod, iPad, iPhone sikerszéria eladásaiból, és csupán 24 százalék a hagyományos laptopok és asztali gépek eladásából. Az elmúlt negyedévben több iPadet szállítottak le, mint ahány számítógépet a legnagyobb PC-gyártó, a HP összesen eladott.
A számok azonban nem csak az Apple-nél egyértelműek: 2011-ben világszerte félmilliárd okostelefon és 100 millió táblagép talált gazdára. A Microsoft az új Windows 8-at már elsősorban táblagépekre és nem számítógépekre tervezi. Az utóbbi években az olyan nagy nevek, mint a Dell, a HP, az Asus, az Acer vagy az IBM, amelyek a közelmúltban meghatározták a számítástechnikai ipart, ma csupán a második vonalból nézik, ahogy a „poszt-PC"-korszak meghatározó vállalatai, a Google, az Apple, az Amazon és a Samsung alig egy-két év alatt átírták az erőviszonyokat. Ezeket a tényeket látva nem csoda, hogy Ray Ozzie, a Microsoft társalapítója szerint többé nem lehet vita tárgya, hogy immár a számítógépek utáni korban élünk.
Természetesen mint minden korszakváltás, ez sem jelent merev választóvonalat. Nem várható, hogy néhány éven belül eltűnnének a személyi számítógépek, egyszerűen csak az történt, hogy a technológiai fejlődés motorja véglegesen áthelyeződött. Már nem az a kérdés, hogy minél nagyobb teljesítményű gépeket hozzanak ki évről évre, hanem az, hogy miként tudják a gyártók a legjobb felhasználói élményt nyújtani, és kiterjeszteni a digitális világot az élet minél több területére.