Kintaro Hattori 1881-ben nyitotta meg óraüzletét, majd nem sokkal később már saját márkát hozott létre, a Seikoshát, ami később több másik profillal is működött. A japán gyártó egyike azon kevés óramárkáknak, amelyek teljes egészében házon belül alkotják meg időmérőiket, vagyis minden egyes alkatrészt maguk gyártanak. A cég nemcsak szakmai tudásának, hanem az óravásárlók iránti elkötelezettségének is köszönheti jó hírnevét. 1923-ban a nagy kantói földrengés hatalmas pusztítást végzett Tokió környékén, amiben a Seikosha székháza és egyetlen gyára szintén a földdel vált egyenlővé. A cég vezetése nem tétlenkedett, a termelés pár hónapon belül újraindult, novemberben pedig egy újsághirdetést adtak fel, amelyben elnézést kértek attól az ezerötszáz óratulajdonostól, akiknek javításra leadott órái elpusztultak a gyárban. A Seiko felkérte ezen tulajdonosokat, hogy jöjjenek el az új gyárba, és vegyenek át egy-egy új modellt a régi helyett. A gyártó jelenlegi márkaneve először 1924-ben volt olvasható a karórák számlapján. Ezt követően a japán gyártó több alkalommal volt „első” valamiben. Az 1920-as években a növekvő japán vasúti forgalom egyre nagyobb fokú precizitást igényelt az időbeosztásban, így a vasúti társaság a Seikosha zsebóráit rendelte meg minden egyes mozdonyvezetőjének. Ez az együttműködés olyannyira sikeresnek bizonyult, hogy a legújabb, mágneses energiával működő vasúti kocsikba antimágneses Seiko-kat szerelnek.
A hatvanas évekig a karórák mechanikus (vagyis felhúzással működő) szerkezettel rendelkeztek. Ez viszont rendszeres pontatlansággal járt, ezért a kiküszöbölhetetlen időelcsúszást a Seiko a világ első kvarcelemmel működő karórájával orvosolta. A Seiko Astron 1969-es megjelenésekor majdnem annyiba került, mint egy középkategóriás autó. Azóta az elemes technológia világszerte elterjedtté vált, a japán cég legtöbb modelljéhez szintén ezt alkalmazza. A hetvenes években születtek meg a sokak által csak „hétzenés karórának” csúfolt, sok gombbal és LCD-kijelzővel szerelt modellek. Ebben is a japán gyártó volt a világelső, ami akkoriban hatalmas innováció volt, hiszen a hat számjegyes digitális kijelzőn még a másodpercek is megjelentek.
A nyolcvanas években a Seiko megannyi újítást és sikert könyvelhetett el. A céghez csatlakozott a Pulsar márka, amely azóta is sikeres tagja a Seiko csoportnak. Pár évvel később már, a Pulsar közreműködésével, többfunkciós digitális karórájuk is kijött, majd 1982-ben egy ma már megmosolyogtató, tévéadást vevő karórát dobtak piacra. Ennek apró fekete-fehér kijelzője volt, és a tetejéhez kellett csatlakoztatni a húszcentis vevőkészüléket. Ez a modell 1983-ban Guiness-rekordot döntött mint a világ legkisebb tévéje. Ugyanebben az évben született meg a Seiko saját leányvállalata, a Lorus. 1986 fordulópontot jelentett a cég történetében: ekkor mutatták be a karóragyártók legrangosabb vásárán, a Baselworldön a világ első, generátorral működő elemes karóráját. Ezt később a Kinetic névvel látták el, ami azóta is meghatározó technológiai alapját képezi a gyártó legkiválóbb modelljeinek. A kinetikus energia hétköznapi nyelven a mozgásban levő testek energiáját jelenti, vagyis azt az energiát, melyet egy test ki kell hogy fejtsen, hogy elérje a kívánt sebességet. A technológia az elemmel működő (kvarc-) és mechanikus karórák fúziója, a Kinetic pedig ennek a házasságnak a tehetséges gyermeke. A Kinetic a működéshez szükséges kapacitását a viselés közbeni mozgásból nyeri, a csukló mozgási energiáját elektromos energiává alakítva át. A rotor másodpercenként akár 100 ezer fordulatot képes megtenni, ötször annyit, mint egy F1-es autó motorja, és ezáltal egy, a működést segítő mágneses erőteret hoz létre.
A kilencvenes években a gyár kereskedelmi forgalomba is hozta a Kinetic technológiát, illetve létrehozta az első testhővel működtetett karóráját, valamint az AutoRelay technológiát. Ennek működési elve az automata szerkezet által generált mozgási energián alapul, amit az óra egy kondenzátorba raktároz el. A használaton kívüli óra mutatói 72 óra alatt megállnak, de az idő mérése folytatódik. Így akár egy választási ciklust is kivárhatunk: ha négy évvel később megmozgatjuk az órát, akkor életre kel, s a mutatók, illetve a dátum az azóta eltelt időnek megfelelően állítják be magukat. Ezt azóta más modellekben is alkalmazza a Seiko. 1999-ben megjelent egy már húsz évvel korábban megszületett álom, a Spring Drive, ami az idő „valós” múlását mutatja. A technológia 2005-ös forgalomba hozása óta a Seiko egyik legkeresettebb szabadalma, ami egy olyan mechanikával szerelt óra, ami töredezettség és szinte hang nélkül mozgatja a szerkezetet és a mutatókat, úgy, ahogy az idő a valóságban is egyfolytában telik.
A Seiko jelenlegi kollekciói mindenki számára kínálnak megfelelő időmérőket. A vitorlázás szerelmeseinek a Velatura kollekció lehet a megfelelő választás, melyekbe kifejezetten a hajózás során használható funkciókkal ellátott Yachting-Timer szerkezetet fejlesztett ki a cég. A Sportura jelenlegi kollekciót az FC Barcelona focicsapattal való együttműködés szülte: az órák fő jellegzetessége a férfias, masszív külső, a robusztus méret, emellett vízállóak és stopper funkcióval rendelkeznek. Az Arctura kollekciót az igénybevételre fejlesztették ki, amiben segít a strapabíró, áramvonalas kialakítás. A Premier kollekció darabjait a neoklasszikus építészet stílusjegyei ihlették, így ez a sorozat a kiemelkedő technológiát ötvözi a minőségi megjelenéssel. A márka két felsőkategóriás sorozata közé tartozik a nemrég megjelent Ananta (ez szanszkrit nyelven „végtelen”-t jelent), ami a Seiko eddigi technológiai újításainak esszenciájaként lett kifejlesztve. A már említett, szintén prémium kategóriás Spring Drive szabadalomra egy külön kollekciója épül a japán cégnek.
A márka sokoldalúságát mutatja, hogy karóráik nem szűkülnek le csupán egy adott vásárlói réteg igényeire – a Pulsar és Lorus modellek Seiko minőséget nyújtanak, alacsonyabb árkategóriában. SEIKO-hoz már megközelítőleg 50 ezer forintért hozzájuthatunk, azonban az egyedi technológiájú, csúcsminőségű anyagokból megalkotott igazi mesterművekért egymillió forintnál is többet kérnek el. A tekintélyes múlttal rendelkező cég időmérőit mindössze 240 kézműves órakészítő végzi, akik a Japán középső és északi részén található gyárakban dolgoznak. Kintaro Hattori álma így továbbra is létezik. A cég jelenlegi vezetője Shinji Hattori, az ükunoka, aki eltökélten viszi tovább azt a látomást, ami annak idején Kintaróban megszületett: egy kitartóan produktív vállalat, amely minőségi és időtálló, mégis innovatív időmérőket készít.
Interjú Lichtenberger Attilával, a Seiko f hazai képviseletének ügyvezetjével
Mikor jelent meg a SEIKO hazánkban? Hogyan alakult a márka sorsa?
– A Seiko az első „nyugati” márkák egyike volt, amely már a rendszerváltás előtti években is kapható volt Magyarországon. 1992-ben az édesanyám által alapított vállalkozás kapta meg a kizárólagos és hivatalos forgalmazói jogot. Ez amiatt is fontos, mert a vásárlók maradéktalan kiszolgálását, mint például a szerviztámogatást, csak a gyárral való kapcsolat biztosítja. 1992 óta töretlen a kapcsolatunk a gyárral, a TMC Kft. neve azóta sem változott.
Mi történt azóta?
– A Seiko azóta egy árkategóriával feljebb lépett, és a megüresedett résbe Pulsar és Lorus néven az óracsoport új márkái léptek. Ennek sikerét jól bizonyítja, hogy a Lorus órák értékesítéséből befolyó árbevételünk mára már meghaladja a Seiko-ét. Az elmúlt években bővítettük a palettánkat a Seiko versenyidőmérő eszközeivel és a Seiko golfmárkájával, az S-Yard vonallal is. Marketingmunkánkkal folyamatosan igyekszünk új eszközökkel új vásárlókat megnyerni, nemrég például létrehoztuk saját Facebook-profilunkat. A gyárral remek a kapcsolatunk, félévente tartunk beszámolót egymásnak az elmúlt időszakról, illetve a jövőről, de a nemzetközi vezetők rendszeresen látogatnak el hozzánk is a különböző programjainkra.
Mik a gyár tervei a közeljövőre? Dolgoznak valamilyen újításon?
– Jelen pillanatban a Seiko az egyik saját szerkezete, a környezetbarát, automata Kinetic újabb változatain dolgozik tovább a félévente félszáz új modell mellett. Az idei év egyik különlegessége pedig a mindössze három darabra limitált Spring Drive Minute Repeater karóra, amelynek az ára 80 millió forint.
Említetted az elégedett SEIKO-tulajdonosokat. Milyen egyéb formákban jelenik meg a márka?
– Idén létrehoztuk a Seiko Klubot, aminek mindenki a tagja lehet, aki hivatalos üzletben Seiko-t vásárol. Rendszeresen megrendezzük a Seiko Társasági Golfkupát, emellett megjelentetjük a teljes egészében magunk által készített Seiko Magazint, ami hazánkban az órapiac egyetlen márkamagazinja.
Kinek ajánlod a SEIKO termékeit?
– A mi termékeink magas minőségben tükröznek valós értéket. Seikot leginkább azok vásárolnak, akiket inkább a nagyfokú szakmai teljesítmény vonz, és maguk számára szeretnének egy minőségi órát. Az elvégzett munka személyes felelősségének megjelenésére jó példa, hogy a Spring Drive órák mindegyikét egy órásmester készíti – szemben más márkákkal, ahol az egyes részeket különböző órások szerelik össze –, regisztráljuk, melyik óra melyik órásmester szülöttje, ilyen módon adva a nevét a termékhez. A Seiko termékeinek tartóssága és minősége a vásárlás utáni szolgáltatásokban is tükröződik. (K. D.)
TMC Kft.
1134 Budapest, Csángó u. 4/b
Tel.: +36-1-350 20 63
Fax: +36-1-237 05 48
E-mail: info@seiko.hu
www.seiko.hu