A kép az áprilisi Pannónia Ring országos bajnokságon készült
Bár a kartozás születésének körülményei a mai napig nem tisztázottak, abban
mindegyik feltevés megegyezik, hogy szülőatyjai – akár favágókról, akár amerikai
katonákról legyen szó – a maguk szórakoztatására találták ki ezt a játékszert.
Az első gokartot, amely egy 1,84 kW-os fűnyírómotorral ellátott egyszer? felépítés?
hokedli volt, egy amerikai sportember készítette 1956-ban. A "versenyautó" bemutatója
szerény teljesítménye ellenére is akkora tetszést aratott, hogy a járm? pilótája
rögvest hozzálátott a Go Kart Company megalapításához, mellyel egyben a sportág
neve is megszületett. A hihetetlen népszerűségnek köszönhetően 1962-ben megalakult
a kartozás nemzetközi szervezete, a CIK.
Magyarországot elsőként osztrák szomszédaink "fertőzték meg" a gokart szenvedéllyel,
aminek következtében 1960-ban létrejött a Gokart Bizottság. Ezzel kezdetét vette a
gokartsport hazai, tiszavirág-élet? sikertörténete. Hivatalosan az OTSH 1978-ban
ismerte el sportként az autósportot, így a gokartsportot is. 1979-ben elkészült az
első kiépített pálya Győrött, amely már nemzetközi versenyek rendezésére is
alkalmas volt; nem sokkal későbbre datálódik a kecskeméti, európai színvonalú
gokartstadion, mely 1988-ban a Formula C, illetve az Intercontinental C világ- és Európa-bajnoki
futamának rendezési és lebonyolítási jogát is megkapta.
A feltételek tehát adottak, tehetségekben sincs hiány, de mint minden technikai
sportra, úgy erre is az a jellemző, hogy pénz és támogatás nélkül nem lehet lépést
tartani az újabbnál újabb technikai vívmányok által diktált rohamos tempóval. Így
a gokartozás mint sportág szponzorok hiányában manapság egyre inkább a szórakoztatóipar
gyártotta és többnyire bevásárlóközpontok által üzemeltetett keretek közé kényszerül.
Nagy űrt tölt be a gokartozás életében a Kesjár Csaba emlékét őrző Junior Kart
Club Gokart Iskola, mely az egyik legnagyobb és leghoszszabb bérgokartpálya Budapesten.
A pálya hossza 500 méter, szélessége pedig 5-7 méter. A gokartsuliba hétéves kortól
lehet jelentkezni, ahol Kesjár János bácsi – tizenötszörös országos bajnok – szárnyai
alatt lehet elsajátítani a gokartozás rejtelmeit. Kesjár bácsinak a gyerekek és a
sport iránti szenvedélyét igazolja, hogy nyaranta mintegy 200 gyermek vesz részt a
tanfolyamon, és teszi le a gokartvizsgát. A gyerekek megtanulják, hogy a lelkesedés és
a bátorság nem elég a gokarthoz; bizony meg kell tanulni és a gyakorlatban meg is kell
élni a sport szabályait, a fegyelmezettséget, az összeszedettséget, a kitartást és
a helyes versenyszellemet. Sokak – mint például Kesjár bácsi "jobbkeze", a 14 éves,
kétszeres országos bajnok is – itt szembesülnek először azzal a ténnyel is, hogy a
gokarthoz, illetve a hőn áhított Forma–1-es versenyzéshez nemcsak tehetség szükségeltetik,
hanem megfelelő anyagi háttér is, hiszen hol van már a gokartok hokedliváza és fűnyírómotorja?
Egy 80 cm3-es bérgokart ára jelenleg ötszázezer forint körül, egy versenygokarté
pedig egymillió forint körül mozog, amihez aztán hozzájönnek a folyamatos fejlesztések,
karbantartások költségei
Még jó, hogy nekünk, műkedvelőknek erre nincs gondunk!
A szűk kagylóülésben, hihetetlenül érzékeny kormányreakciókkal, a pattogó, rugózatlan
futás minden rögét átérezve, szédületes gyorsasággal vesszük be a kanyarokat, próbálunk
ráérezni az ideális ívre, aztán pörgünk, nyomulunk, és önfeledten élvezzük a
gokartjáték izgalmát, ahogy azt nagyapáink is tették egykoron.
Gokartlehetőségek:
Junior Kart Club Gokart Iskola: Bp. X., Hangár u. 10. Tel.: 06(30)931-4673
Spirál Gokart Center: Bp. XIII., Lehel u. 25. Tel.: 350-2699
Miskolci Gokart Stadion: Bp. XIV., Miskolci út 157. Tel.: 06(20)992-5697
Gokart Hungária Kft.: Mogyoród, Keréktó u. 2. Tel.: 06(28)441-435
Bevásárlóközpontok: Westend, Pólus, Campona,
Vidámpark