hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Életveszélyes légiflotta
Tu 154-es katasztrófája Irkutszk felett

2001. 07. 07.
Mind a száznegyvenöt ember – utasok és személyzet – életét vesztette az utóbbi évek legsúlyosabb légi katasztrófája során Oroszországban. Bár a gép mindkét fekete dobozát megtalálták, egyelőre nem ismeretes a szerencsétlenség oka. A terrortámadás lehetőségét egyelőre nem lehet kizárni. Az elavulófélben lévő orosz légiflotta gerincét képező Tu–154-es típus 1994 óta negyedik alkalommal zuhant le orosz földön, s a katasztrófák 495 áldozatot követeltek. 



A Tu–154-es roncsai. Érthetetlen zuhanás Fotó: Reuters

Két sikertelen próbálkozás után a harmadik leszállási kísérlet alkalmával a Tupoljev-gép száznyolcvan fokos fordulatot tett, és lezuhant nem messze Irkutszk városától. Az NTV televízió filmkockáinak tanúsága szerint csak a farokrész maradt épségben, a Vlagyivosztok Avia légitársaság felirattal. A gép többi része és az elszenesedett holttestek, köztük tizenkét kínai és hat gyermek, szanaszét feküdtek. 

Az orosz hírügynökségek olyan szemtanúkat is megszólaltattak, akik elmondták, hogy hatalmas robbanást hallottak, majd tűz gyulladt ki abban a negyedben, a Bajkál-tó közelében, ahol sok helyi lakosnak van dácsája, hétvégi háza. A gép Irkutszkban készült üzemanyagot felvenni, hogy tovább folytassa útját Jekatyerinburgból Vlagyivosztok felé. 

A biztonsági szolgálat emberei nem zárták ki a terrortámadás lehetőségét, és robbanószerre utaló nyomokat kerestek a helyszínen. Három másodperccel a zuhanás előtt a pilóták még rendben jelezték a gép működését, majd ezután hirtelen mind a három hajtóm? egyszerre felmondta a szolgálatot. A Vlagyivosztok Avia légitársaság szerint a gépet alapos vizsgálatnak vetették alá, miután két hónappal ezelőtt egy kínai cégtől megvásárolták. A Szovjetunió felbomlását követően a polgári légi közlekedés válságba jutott, több száz kisebb légivállalat jelent meg az egykor egyeduralkodó Aeroflot helyén. Oroszországot és a volt szovjet köztársaságokat sorra érték a légi balesetek, mert a gépek fenntartását és ellenőrzését elhanyagolták. A közelmúlt legnagyobb balesete 2000 októberében következett be, amikor egy katonákat szállító Il–18-as lezuhant Grúziában, és megölt nyolcvanhárom embert. 

A hárommotoros Tupoljev 154-es, amelyet 1972-ben állítottak forgalomba, a volt Szovjetunió, Kína és Kelet-Európa országaiban máig a legnagyobb szerepet tölti be a légi közlekedésben.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!