Zoli saját megfogalmazása szerint ereiben paraszti, sűrű vér lüktet, amit
sohasem szégyellt. A föld szeretetét az anyatejjel szívta magába, a
földművelésre pedig a nagyapja és az apja tanította. Szakértő szemmel vizsgálja
az árpakalászt, majd megjegyzi: talán kibírja még a hetet lábon a gabona. Aratás
előtt mindig izgatottabb a gazda, az Isten és a természet elvégezte a dolgát,
most rajtunk a sor – mondja az örök igazságot.
Péter–Pál napja az aratás ünnepe, dologtiltó nap volt mindig is a történelemben.
A gazdálkodó alföldi emberek tapasztalata szerint erre a napra már megszakad a
búza gyökere, pár hét múlva lehet aratni. Az aratás kezdetét is ehhez a naphoz
kötötték – idézi a kalendáriumot a gazda, miközben a dűlőn megyünk a tanyája
mögötti földekre. A kalendárium azonban már a múlté; a gabonafélék nemesítésével
és a szeszélyes időjárással jócskán előbbre jött az aratás ideje.
Ahhoz, hogy a búza minősége jó legyen, az utolsó két hétnek aszályosnak kell
lennie. Június 8-án, Medárd napján esett, ami a népi megfigyelés szerint esős
negyven napot jelent. A gazda szerint, ha nincs is sok tudományos alapja a
megfigyelésnek, érdemes komolyan venni, ugyanis az elmúlt években többször
bevált ez a jóslat. Azt is elárulja a teljes igazság kedvéért, hogy bizony a
világhálón naponta megnézi a várható időjárásról szóló jelentést.
Betakarítás előtt biztató képet mutatnak a gabonaföldek a környéken. A gazdák
örülhetnek, hiszen a várható nagy termés ellenére az árak még mindig
elfogadhatóak lesznek – elemezzük a piac helyzetét. Egy tonna búza most 60 ezer
forintért adható el, igaz, néhány hete még 66 ezer volt az ára. Ha megnézzük a
tőzsdén, augusztusra 43 ezer forinton jegyzik a terményárakat, mégis jó pénzt
lehet keresni az idén a gabonával. A piacon folyamatosan csökken a készlet
mennyisége, máris van kereslet a friss árura.
Vendéglátónkat az elmúlt napokban keresték meg gabonafelvásárlók, és 45 ezer
forintot kínáltak a terményért csak úgy, a „kombájn alól”. Lefordítva ez azt
jelenti, hogy tisztítás és szárítás nélkül, learatva ennyiért vinnék a búzát és
az árpát. A gazda azonban hajthatatlan, hiába a nagy ígéret, nem alkuszik előre
a medve bőrére, esetünkben a búza árára. „Nem szabad felelőtlennek lenni a mi
szakmánkban – mondja magabiztosan. – Apám megtanította, hogy aki nagyot markol,
keveset fog, ezért mindent csak a maga idejében szabad megtenni. Learatjuk,
megszárítjuk a búzát, aztán csak el tudjuk adni a pékeknek” – mondja derűsen a
gazda.
Állunk a búzatábla szélén, és nagyot hallgatunk, ő ezt a csendet nevezi
stresszoldásnak. A vidéki élet, amit egy időre hátrahagyott a nagyvárosért,
szerinte összehasonlíthatatlanul szebb az utóbbinál. „Parasztnak születtem,
hiába »üldöztek el« apámék, mondván tanuljak, legyen jobb sorsom, valami
visszahúzott ide a vidékre” – meséli, és mélyebben is kifejti: a mezőgazdasággal
foglalkozó ember, legyen farmer vagy paraszt, éljen a világ bármely tájékán,
nemcsak ösztöneivel, hanem minden ízével, porcikájával ragaszkodik a földhöz,
élete, munkája, gazdasága értelméhez. Nélküle hivatása nem értelmezhető, munkája
bizonytalan, élete teljesen kiszolgáltatott.
Az ötvenes évek végén, amikor a parasztságnak le kellett mondania mindenéről,
szinte az élete addigi értelmét veszítette el. Olyan erős sokk volt ez, hogy
sokan az öngyilkosságot választották – így történt Zoltánék családjában is. A
nagybácsi a téeszközpont előtti fára akasztotta fel magát, mivel nem bírta
végignézni az alig egy évtizede kapott föld és jószág elvesztését. Zoltán
nagyapja is belebetegedett a téesz szervezésébe, nem tudott lemondani arról a
tulajdonáról, amely, ha szűkösen is, de családja megélhetését, biztonságát
jelentette. „Szinte kilátástalannak tűnt az élete, egyedül az Isten félelme
volt, ami miatt nem vált öngyilkossá” – avat be családja történetébe a gazda.
Apja nem szökött Nyugatra két testvérével, és neki lett igaza, mert az egyik
nagybácsi, bár sokra vitte külföldön, mégis csak az itthoni tanya melletti
méhesben tudja magát igazán kipihenni.