hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Az üzenőfal adja a másikat
A Facebook mindenható algoritmusa

2018. 03. 01.
Naponta 1,4 milliárd ember keresi föl azt a virtuális falat, amit a Facebook tizenegy éve épített. A digitális világ elsőszámú ütőere olyan hatalmat és befolyást biztosít, ami a politikát, a médiát és társadalmat is formálja.

 

Gyűlölöm! Utálom! Kapcsoljátok ki! – így reagált a Facebook közössége, amikor 2006. szeptember 6-án reggel bejelentkezve a profiljába a megszokott szerkesztői és kapcsolati ablak helyett meglátta az üzenőfalat, a közösségi háló személyre szabott hírcsatornáját. Ruchi Sanghvi, a projekt irányítója, látva a kommenteket, az éjféli induláskor örömében kibon­tott pezsgőt félretéve idegesen üzent Zucker­bergnek, hogy – a TechChrunch kommentárja szerint – „lázadás tört ki a fedélzeten”. A főnök meglepődve követte a fejleményeket, a hálózaton belüli „forradalmat” látva pedig a szaporodó cikkek már a közelgő bukásról vizionáltak. „Pofára esés!” – üzente a Time magazin, „Virtuális tojászápor” – tette hozzá a népszerű Mashable.com bloggere.

A válságértekezleten a hangulat a mélyponton volt. Egy nap alatt a felhasználók 10 százalékát elveszítették – ők mind arra panaszkodtak, hogy a személyes tartalmaikból a rendszer kvázi „bulvárhíreket” csinált. Ki kit jelölt be, ki kivel jött össze, családi- és bulifotók sora váltogatta egymást az oldal nyitóképernyőjén. Ezek „hírértékét” az adta, hogy ismerőseink tartalmairól volt szó: a Facebook algoritmusa feltételezte, hogy ezek érdekesek lesznek számunkra. Zuckerberg ráadásul úgy tervezte meg a rendszert, hogy a posztok közé „szponzorált tartalmakat” helyezett, ezért a Coca-Cola piros öröme együtt jelent meg a közeli barát új szerelmének a képével. Ma ez mindenki számára természetes, sőt tudatosan a figyelemfelkeltésre törekszünk a bejegyzéseinkkel – tíz éve viszont, az üzenőfal bekapcsolása előtt a Facebook még egy merőben más stratégia mentén terjeszkedett. Elsősorban a profilokra fókuszált, és a nevéből fakadóan – arcok könyve – egyfajta online közösségi adattár volt, ahol szűrők alapján barátokat kereshettünk, a saját profilunkat pedig mások böngészhették. Az információink és fotóink addig a közösségteremtést szolgálták, ezt követően viszont a népszerűséget.  „Enciklopédia helyett híreket akarunk gyártani. Mindent, ami érdekes, eléd teszünk” – indokolta Zuckerberg a Time újságírójának, hogy pontosan tudja, mire is van valójában szüksége az „orwelli” változástól megrettent felhasználóknak.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!