hetilap

Hetek hetilap vásárlás
A Mein Kampf e-könyves feltámadása
Szivárog

2014. 02. 08.
Mi az oka, hogy bestseller lett a Mein Kampf digitális kiadásaiból? Chris Faraone bostoni író, újságíró szerint Adolf Hitler könyve annak köszönheti hirtelen jött népszerűségét, hogy a digitális változatot az érdeklődők anélkül olvashatják nyilvánosan is, hogy bárki látná, milyen szemét van a kezükben.

Angliában és az USA-ban 99 pennyért, illetve centért tölthető le a nácizmus bibliája az amazon.com-ról, és viszik, mint a cukrot, több non-fiction kategóriában vezeti az eladási listát. Nonprofit könyves oldalakról is százezres nagyságrendben töltötték le az ingyenes angol nyelvű változatokat.  Michael Ford, az e-book verzió egyik kiadója szeretné azt hinni, hogy a vásárlók zöme történelmi és tudományos érdeklődéstől vezetve vásárolja a könyvet.

De hogy is született ez az iromány, amely közvetve emberek millióit semmisítette meg a 20. században? Adolf Hitler az 1923-as sikertelen müncheni sörpuccs után 5 éves börtönbüntetést kapott, amiből végül csak 9 hónapot töltött le a landsbergi fegyházban. Itt is nagyon enyhe, szinte baráti „vendéglátásban” részesült. Raboskodása alatt például fogadhatta vendégeit; így történhetett meg, hogy Hitler ez idő alatt tollba mondta a Mein Kampf első kötetét legjobb barátja, későbbi elárulója, Rudolf Hess számára. A mű első címe az idétlenül és fellengzősen hangzó Vier und halb Jahre Kampf Gegen Lüge, Dummheit und Feigheit (Négy és fél év harc a hazugság, butaság és gyávaság ellen) volt, de erről a könyvkiadáshoz értő ismerősei lebeszélték a szerzőt, így Mein Kampf lett a címe a nácizmus ideológiai alapjait lerakó, hamarosan kétkötetesre bővülő értekezésnek. A megjelenését követő évben, 1925-ben tízezer alatt maradt az eladott példányszám, csak az igazán elkötelezett nemzetiszocialisták vásárolták, ám Hitler 1933-as hatalomra kerülése után – amikor a választáson az NSDAP közel 14 millió szavazatot kapott és ezzel megszerezte a voksok majdnem 38 százalékát – nagyüzemben kezdődött meg a nyomtatás és a terjesztés. Tízmilliós darabszámokkal puha- és keményfedeles változatok (nem kis hasznot hozva az Eher-Verlag kiadónak), kisszériás extra kiadások (például gyöngyházból vagy borostyánból készült fedéllel) követték egymást. Kapcsos, díszes könyvkötészeti remekműveket kaptak a gauleiterek (birodalmi helytartók), és nem feledkeztek meg a vakokról sem. Házasságkötés úgy nem történhetett, hogy az ifjú pár ne kapott volna az államtól ajándékba egy kötetet. A hozzáértők szerint az irodalmilag értékelhetetlen, ideológiailag zavaros Mein Kampf mégis tömegeket tudott megszólítani egyszerű üzeneteivel: az árja fajelmélettel, az antiszemitizmussal, a háborús uszítással, a nagynémet birodalom víziójával. És sikerült jól beazonosítható, a Németországot sújtó minden nehézségért bűnbakká tehető ellenséget is kreálni… A  világháború elvesztése után a német háztartások sparheltjei nyelték el a sokmillió Mein Kampfot, és évtizedekig be volt tiltva sok országban, Oroszországban a mai napig is.

A magyar Mein Kampf-reneszánsz élharcosa Mónus Áron volt a ’90-es években: az általa nyomtatott 2000 példányból 800 darabot sikerült is értékesítenie Magyarországon. 2009-ben ezért el is marasztalták, 50 ezer forint pénzbüntetéssel sújtva szerzői jogok megsértéséért. A jövőre lejáró jog ugyanis Bajorországé, és eddig nem adtak engedélyt az utánnyomásra senkinek. Ennek ellenére a hungarista szellemiségű Gede testvérek kiadójának web-shopjában 4800 forintért bárki hozzájuthat a keményborítós, Hitler portréjával „ékesített”, első teljes magyar kiadásként aposztrofált változathoz. 2007-ben egy ankarai kiadó, figyelmen kívül hagyva a szerzői jogot, törökül jelentette meg a művet, és meglepetésre óriási siker lett belőle. A bajor kormány jogi úton próbált elégtételt venni, nem sok eredménnyel. Németországban egyébként nem tiltja jogszabály a Mein Kampf kiadását, de bölcs önmérséklettel a bajor kulturális tárca, mint jogtulajdonos, mindeddig  megakadályozta  az újranyomásra tett kísérleteket.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!