Szakértők a becsapódás színhelyén. A pusztulás képei Fotó: Reuters
A Helios Airways ZU522-es számú járata vasárnap reggel kilenc órakor szállt fel Larnakából hatfőnyi legénységgel és 115 utassal a fedélzetén. Nem sokkal a felszállást követően a pilóta jelezte, hogy gond van a légkondicionáló berendezéssel. A gép 9 óra 37 perckor lépett be a görög légtérbe, a görög légiirányítás azonban nem tudott kapcsolatot teremteni a géppel, ezt követően 10 óra 30 perckor riadóztatták a légierőt. 10 óra 55 perckor a légierő két F-16-osa elindult az utasszállító befogására. A két vadászgép 11 óra 20 perckor érte utol a Boeing 737-est, majd 43 percen keresztül kísérte, egészen annak becsapódásáig. A vadászpilóták beszámolója szerint a pilótafülkében két ember bajlódott
a gép kezelőszerveivel, miközben a másodpilóta eszméletlenül feküdt az ülésén. Az F-16-osok pilótái által készített videofilmek alapján sikerült meghatározni a kabinban tartózkodók személyazonosságát: ezek alapján a másodpilóta Pambosz Haralambosz mellett, Andreasz Prodromu és Harisz Haralambusz utaskísérők tartózkodtak a pilótafülkében. Prodromu mellesleg pilóta képesítéssel is rendelkezett, de mivel pilótaként nem tudott elhelyezkedni, ezért légiutaskísérőként dolgozott a társaságnál. Pambosz Haralambosz másodpilóta fia egy televízióadónak úgy nyilatkozott, hogy apja naplót vezetett az útjairól, amelyről azt mondta, ha nyilvánosságra kerülne, akkor a légitársaságot megszüntetnék. A légitársaságnak már korábban is voltak hasonló gondjai: tavaly decemberben, ugyanezen a gépen, amely akkor Varsóból Ciprusra tartott, kinyílt egy ajtó, aminek következtében a levegő kiszökött a gépből, az utasok légzési nehézségekkel küzdöttek. A gép lezuhanását követően számos találgatás látott napvilágot azzal kapcsolatban, hogy mi is okozhatta a tragédiát. A legelső verzió szerint az utasok a nagy magasságban megfagytak és a becsapódás pillanatában már halottak voltak. Ezt a verziót erősítette az az sms, amelyről az egyik áldozat unokaöccse az egyik görög televíziós társaságnak beszámolt. A férfi szerint a gépen utazó unokaöccse azt írta neki, hogy fáznak és meg fognak halni. A férfi később beismerte, hogy hazudott, tettéért fél év börtönre ítélték. Az eddig elvégzett boncolásokból azt állapították meg, hogy az utasok nem a hideg, hanem az ütközés következtében vesztették életüket.
Az ellentmondásokat tartalmazó információk ellenére a görög hatóságok mindeddig kizárták a terror lehetőségét, azt azonban beismerték, hogy az F-16-osok lelőtték volna a gépet, hogyha lakott területek felé vette volna az irányt.
Tökfejek, boszorkányok, szellemek és csontvázak: honnan ered a Halloween valójában?
Több ezer éves hagyományokból épül fel a pogány szelleműző ünnep »
‘56 egy párizsi gyermek szemével
Külföldön is hatalmas izgalommal követték az akkori eseményeket »
Újév, rettenetes napok és a bűnbánat ereje
A rós hásánát követő időszak a önvizsgálat, bűnbánat, bűnvallás és a megtérés ideje »