hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Akinek nem inge
Őszi divatszakvásár

2001. 09. 10.
A Budapesti Divatnapok szervezői büszkék arra, hogy a vásár ötletének felröppenése után 10 évvel a kiállítók 40 százaléka külföldi. Az EXPO területén megrendezett szakvásárok között azonban a háromnapos Budapesti Divatnapok még így is szerényen meghúzódó eseménynek tűnik.

Aki szeptember 2-a és 5-e között laikusként látogatott el a vásárra, az "A" pavilonban nem annyira a nemzetközi trendek műholdas divatbemutatóinak érzéki kavalkádjával találkozott, sokkal inkább a magyar – vagy még inkább közép-európai – polgári öltözködési és lakáskultúra keresztmetszetével. A plázák fiatalos, uniformizált extravaganciája után felfrissülést jelentett a provinciális sokszínűség, amibe – ismert márkák mellett – belefért a dizájntermék éppúgy, mint a kommersz. 

A divat világában elfoglalt, nem túl előkelő helyünk a legújabb statisztikai adatok fényében egyáltalán nem meglepő. A GfK Hungária felmérései alapján személyes háztartásunkban ruházkodásra az összes kiadásainknak mindössze 6 százalékát költjük el Magyarországon. (Ezt a számot – Romániát és Bulgáriát kivéve – minden környező ország túlszárnyalja.) Cipőt, 

ruhát legtöbbször csak akkor vásárolunk, ha kimondottan szükséges – esetleg, ha kapunk jutalmat a munkahelyen. Az olcsó ruhaneműt már nem annyira a piacon, mint inkább a hipermarketekben szerezzük be; külföldön nemigen költünk öltözékre. A magas energiaárak, a lakáshitelek törlesztő részletei, autóvásárlási terveink súlyos anyagi tényezők, mindenesetre tény, hogy e területen nem jellemez minket tudatos, előre megtervezett vásárlás. (Hihetetlen, de tőlünk nyugatabbra vannak olyanok, akik minden szezon kezdetén lecserélik a ruhatárukat.) Odafigyelünk a divatra, viszont vásárláskor a jó minőség, a tartósság időnként elsikkad mint szempont… A kereskedők mégis bizakodók. Reményeink és a felmért adatok szerint a jövőben a turmixgépek, hűtőszekrények után a háztartásban is egyre fontosabb szerepet kap majd az öltözködés – hangzott el a kiállítás egyik szakmai előadásán. A trendeket illetően már a 2002-es szezonra készülnek az érintettek. A párizsi dizájnerek figyelemre méltóan sok ruhát terveznek a középosztálybeli, jól kereső, extra méret? hölgyeknek. A test kiemelése, a szexualitás hangsúlyozása a nőknél visszafogottabbá válik, viszont erőteljesebben jelenik meg a (fiatal) férfiaknál – adnak elemzést a szakértők. A mindent magába olvasztó, színes kavalkád, és az öltözékeken megjelenő különféle minták szimbiózisa 2003-ra lecseng, helyet adva a tiszta, finom árnyalatoknak – tudósít a Magyar Divat Intézet.

A lakástextilek alapanyagait éppúgy, mint a ruhákét – meghatározza a 60-as évek iránti, már több éve töretlen nosztalgia; természetesen megújult formában: kempingszékekről ismert, frivol színkombinációk, vagy a narancsvörös, m?anyag gömblámpák hangulata; élénk színű, kötött és horgolt pulóverek. A klasszikus stílusok iránt vonzódóknak a pasztellszínekbe öntött rokokó-hangulat a kor könynyed-könnyelm? szellemiségét eleveníti föl, míg a "cafeteria" barnás-vörös színei a forró olaszországi nyaralások emlékeiből merítenek.

Az "etno" zenével párhuzamba állítható misztikus-egzotikus motívumok mellett még mindig népszerűek a természetben előforduló formák és színek. A kagyló, a f?félék motívumai sokszor a víz színeiben és átlátszóságában jelennek meg, felhasználva a legújabb gyártási technológiák által létrehozott, különleges struktúrákat. 

Ahogyan a 21. század elejére más művészeti ágakban is egyre fontosabbá vált a felületekkel való játék, úgy a textiltervezésben is sokszor szinte csak ezek az apró, közelről látható részletek emelik ki a polgári öltözékek sorából az igényes darabokat – diszkrét üzenetet közvetítve ezzel az öltözéket viselő kifinomult ízléséről a külvilágnak. 


Magyar nők amerikai szemmel



A The Budapest Sun hetilap augusztus végi számában egy amerikai férfi turista elragadtatott véleményt tett közzé a budapesti ittléte alatt szerzett élményeiről. Bár legendás a magyarok vendégszeretete, és egy turista szemszögéből oldalakat lehetne írni fővárosunk építészeti remekműveiről és gátlástalan éttermi árairól egyaránt, a cikk mégis – ki gondolná?! – a női nem miatt született! 

Még mielőtt a női hiúság és büszkeségérzés eltölthetné a cikk olvasóit, hogy lám, a szépségálmok fellegvárából egy amerikai vette a fáradságot, hogy tollat ragadjon Budapesten, és legmaradandóbb benyomásai közül elsőként a magyar nőkről írjon… íme a cikk apropója:

"Sok dolog megragadott Budapesten, de egy különleges dolog viszi a pálmát. Ez pedig a magyar nők öltözete. Pontosabban megfogalmazva: a magyar nők alulöltözöttsége. Öltözködésük elgondolkodtatott: vajon túl magasak az anyagárak Budapesten, és ily módon spórolnak a hölgyek, vagy strand helyett minden alkalmat megragadnak a teljes test barnítására, bárhol is vannak? Tény, hogy ennyi fedetlen testet egy átlagos méret? amerikai nudistastrandon sem láttam!" (Kőszegi Anita)

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!