A sokaknak még idegenül cseng? ,,design" kifejezés az angolban tervet, tervezést
jelent. Az, hogy a szót még magyarázni kell, részben annak tudható be, hogy hazánkban
– a nyugat-európai országokkal összehasonlítva – a tervezésnek még nincs igazán
becsülete. Pedig igenis van különbség ház és ház, szék és szék, vagy akár az
egyik ruhafogas és a másik között. Egy olajfestményrűl vagy egy novelláról általában
könnyebben elhisszük, hogy tükrözi a művész személyiségét. A formatervezett kávéskanálnál,
csészénél azonban kevesen gondolnak a designerre, még akkor is, amikor gyönyörködve,
elégedetten veszik kézbe a kellemes tapintású, formatervezett tárgyat. Pedig bizony a
hidak, a felhűkarcolók, a bútorok, sűt még a kerti kapa sem egyfajta evolúciós fejl?dés
eredménye, hanem emberi elmék által kidolgozott, átgondolt és megfogalmazott alkotások.
Persze legtöbbször a tervez? személye nem tolakodik elűtérbe ezeken a tárgyakon
keresztül, hanem alázatosan a háttérben marad.
Nem titok, hogy a tervez?i fantázia megfelel? szakmai tudással párosítva konkrét, pénzben
mérhet? hasznot hoz. A sorozatban gyártott termékek tetszetűs formába öntése
eladhatóvá, versenyképessé teszi az árut, egy cég arculatának sikeres megtervezése
meghozhatja a vásárlók bizalmát, egy jó bels?építész által kigondolt üzletberendezés
pedig jelentűs módon megnövelheti az üzlet forgalmát.
Kicsit már összetettebb a környezettervezés elűnyeit megvizsgálni. Azonban akár a
munkahelyi, akár az otthoni tudományosan és esztétikailag is jól átgondolt környezet
hozzájárulhat jó közérzetünkhöz – mind fizikailag, mind lelkileg. Ez pedig közvetve
vagy közvetlenül javíthatja a munkateljesítményünket is. (Errűl már egy korábbi
cikkünkben részletesebben beszámoltunk. Hetek, 99. 07. 31.)
A design szerepe a közvetlen, anyagiakban mérhet? hasznán túl másfajta értéket is
teremthet. Hozzájárulhat egy nemzet identitástudatához is, ahogyan az Alvar Aalto
tervezte Savoly-váza például a finn design szimbólumává vált.
A TÉR ÉS REND idén űsszel rendezte meg els? – fűként lakberendezéshez kapcsolódó
– design-kiállítását szeptember 30. és október 3. között. A kiállítók között
a szakmában ismert külföldi és hazai cégek mellett örömmel üdvözölhettünk
fiatal magyar művészeket, bútortervezűket is. A designt és designereket népszerűsít?
rendezvénnyel párhuzamosan kiadott Absolut design cím? kiadvány egyfajta iránytűként
próbál eligazítani napjaink divatos lakberendezési stílusaiban. Az árakat és a
megrendel? szelvényt is tartalmazó Artica design katalógus pedig októbertűl lesz
kapható az újságárusoknál, melybűl színvonalas kiegészít? tárgyakat vásárolhatunk
otthonainkba, az igényes használati eszközökkel örömtelibbé téve mindennapi
tennivalóinkat.