Ez egy PR cikk
A GKID és az Árukereső közös jelentése szerint a jelenlegi gazdasági helyzet „csupán” ráerősített a kifulladó lendületre, így az elmúlt három negyedév, valamint az évvégi szezon első pár hetének és a Black Friday akcióinak tükrében 2022-ben mindössze 8-10 százalékos éves növekedés várható a belföldi online kiskereskedelemben.
Ugyanakkor nem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy a rekordokat döntögető inflációs adatok tükrében az éves növekedés negatív előjelű reál eredményt jelent. A hazai online piac teljesítménye akár 10 százalékos visszaesést is mutathat – véli a megkérdezett elemző.
A GKID jelentése rámutat arra is, hogy kosárértékek az év elején év/év alapon még 12 százalékkal bővültek, a második és harmadik negyedévben azonban már néhány százalékkal csökkentek. Ebben a folyamatban két ellentétes hatás játszik szerepet, egyelőre azonos, egymást kioltó mértékben: miközben az infláció, illetőleg az árfolyam romlása felfelé hajtja a kosárértékeket, a lefelé vagy alávásárlás, vagyis az olcsóbb, helyettesítő termékek preferálása egyértelműen lefelé. Az utóbbi hónapokban, már az iskolakezdés óta egyre inkább azt tapasztaljuk, hogy a jelentősen megnőtt a keresések száma a márkázatlan legalacsonyabb árú termékekre, sőt az alapélelmiszerekre is, legyen szó cukorról, lisztről, WC papírról vagy éppen füzetről. A prémium helyett az olcsóbb márkák felé fordulnak a vásárlók – szögezi le Michal Vodák, az Árukereső.hu-t is magába foglaló Heureka Group vezetője.
A megkérdezett elemzők arra hívják fel a figyelmet, hogy a hazai piacon jellemző a bizonytalanság a kereskedők körében; noha a 2022-ben elért nominális eredmények magasabbak a pandémia által meghatározott 2020-as eredményeknél, a negatív előjelű bővülés a kisvállalkozásokat elriasztja a szolgáltatásfejlesztéstől, ez pedig törvényszerűen a nagy piaci szereplők malmára hajtja a vizet, hiszen ők képesek csomagautomata hálózatot telepíteni, új logisztikai központokat hozni létre vagy épp kimagasló kedvezményeket biztosítani egyes termékkörök esetén.
A GKID elemzőinek jelenlegi várakozásaiban csak egy kisebb recessziós időszak szerepel. Ez azt jelenti, hogy a gazdaság normalizálódásával már 2023 második felében csökkenhet az infláció, növekedhetnek a reálbérek, újra dinamikus növekedési pályára állítva az online kiskereskedelmet. „Ebben azok a kereskedők lesznek előnyben, akik hosszú ideje felépítették a vásárlók bizalmát, és minőségi, színvonalas kiszolgálással építettek vásárlói bázist” – mondta Michal Vodák.
Ezzel szemben az Ekonom elemzői nem tesznek egyenlőségjelet az infláció csökkenése és az e-kereskedelem feltámadása közé. A borúlátóbb jóslatok szerint a következő többéves ciklust stagnálásközeli reál növekedés jellemzi majd, 2023 első féléve pedig masszív csökkenést hozhat.
(Fizetett PR cikk)