Ez egy PR cikk
Ha visszagondolunk gyermekkorunk rollereire, nem nagyon volt alternatíva a tömör és apró kerekű, lengéscsillapítás és pofás fék nélküli „letisztult” modellekhez képest. Jelenleg pedig csak kapkodja a fejét a vásárló, ha azt kérdezik tőle, hogy kicsi vagy nagy, tömör vagy felfújható kerekű, taposó-, pofás vagy tárcsafékkel rendelkező, összecsukható, állítható méretű, lengéscsillapítós, üléssel rendelkező modellt keres-e. És akkor még a hajtómotor jellemzőire nem is térünk ki (hatótáv, akkuméret, visszajelző berendezések, sebesség és a többi).
Valójában nem is azt kell tudnunk eldönteni, hogy szükségünk van-e arra, hogy felfújható gumik legyenek a rollerünkön, hanem azt, hogy jellemzően milyen körülmények között megyünk majd velük (terepen vagy aszfalton, esetleg olyan helyen, ahol emelkedők vannak, mekkora a hatótáv), mi magunk milyen tulajdonságokkal és készségekkel rendelkezünk (nem csak testileg, de életmód szintjén), milyen kényelmi vagy biztonsági szempontok számítanak a mindennapokban.
A felnőtt elektromos rollerek alapvetően két csoportba oszthatóak: választhatunk városi (utcai) vagy terep modellek közül. A két csoport a felépítést tekintve is teljesen eltérő irányt képvisel, de a motorválasztás is más szempontok alapját történik a két esetben.
A városi típusok rendszerint filigránabb felépítésűek és az anyagválasztásnál is lehetünk megengedőbbek, hiszen a jármű nem lesz olyan környezeti behatásoknak kitéve, mint terepen. Ebben a kategóriában jellemzőbb elvárás az összecsukhatóság, hiszen könnyen előfordulhat, hogy buszra szállunk, vagy boltba megyünk a járművel a vállunkon. Az összecsukás mechanizmusa sem mindegy, a lehetőségeken belül találunk egy kézzel működtethető, villámzáras és csavaros megoldásokat, amiket csak alkalmanként jó használni (ha mondjuk kocsival megyünk vidékre rollerezni). Az összecsukás módja – főleg hosszú távon – befolyásolja a jármű stabilitását, ezért a nagy igénybevétel mellé a kevéssé könnyen összehajtható típusokat ajánljuk.
Városi utcákon lényeges a jó és könnyű manőverezhetőség, ugyanakkor kisebb hangsúly kerül az út hibáinak korrigálására, így a kisebb kerekek javasoltak, amelyek rugalmatlanságát azzal lehet ellensúlyozni, hogy felfújható gumikat vagy lengéscsillapítót választunk a járműre. A felfújható gumi a sima talajon jobb tapadást is biztosít, nem csak a rezgéseket nyeli el.
A városi járgányokon kényelmes lehet az ülés, a csomagtartó is, esetleg az elöl elhelyezett 2 kerék, ami nem csak az utazási stabilitást növeli, hanem lehetővé teszi a jármű elengedését anélkül, hogy támasztékot kellene találnunk hozzá.
A tereptípusok jóval robusztusabb felépítésű modellek, masszívabb anyagokból és olyan csatlakozási megoldásokkal, amelyek strapabíróak. Ennek megfelelően nehezebbek, és nem feltétlenül összecsukhatóak. Terepen a nagyobb kerekek lehetővé teszik a göröngyös, sziklás, nagy szintkülönbségekkel rendelkező talajon a haladást, és segítségükkel kissé stabilabbá válik a kormányzás.
A sport és ügyességi modellekre jellemző a két különböző méretű kerék alkalmazása, amely a lassabb, ámde kiegyensúlyozott mozdulatok kulcsa. Ezek a modellek egyszerre könnyűek és masszívak, amely innovatív (és sokszor drága) anyagválasztást követel. Az eltérő kerékméret egyszerre hordozza a kifinomult navigáció és a stabilitás lehetőségét.
Az elektromos motorok méretválasztéka rendkívül széles, de mivel a teljesítmény elég szorosan összefügg az árral, ajánlatos pont akkorát választani, amekkorára szükségünk van, és nem olyat, amilyet soha nem fogunk tudni kihasználni. Ugyanakkor rendkívül bosszantó, ha az alacsony teljesítmény miatt rendszeresen tolnunk kell a rollert, mert az emelkedőn felfelé nem bírja el a súlyunkat. Az elektromos rollerek elektromotorjainak méretét általában wattban adják meg, de mindenképpen érdemes a motorvezérlés áramerősségét (Amper) is figyelembe venni. Az alsó határ 250W, a felső közel 7000W is lehet a piacon. A 250W nagyjából egy viszonylag könnyű felnőtt vízszintes terepen, normál tempóban való közlekedéséhez elég. Ha emelkedő is van a jellemző útvonalban, akkor nem árt duplázni (500W), ha a tulajdonos súlya közelíti a 100 kg-t, újra (1000W), és ha dombon felfelé szeretnénk mindezt abszolválni, akkor már lehet, hogy dupla motorban kell gondolkodni.
Aki szeret nézelődni az elektromos rollerek között, biztos találkozott már óriás „traktor” kerekű vagy bikaerős modellekkel. Ezek szélsőségek, meglehetősen drága modellek, és nem biztos, hogy megérik az értük kért összeget, és az sem, hogy valóban ki tudjuk aknázni a bennük rejlő lehetőségeket.
Az igazi különlegességek az aprónak tűnő részletekben rejlenek: például amikor egy viszonylag alacsony teljesítményű motort nagy hatótávú akkumulátorral szerelnek fel az alacsony fogyasztás érdekében. Célszerű ezen a területen is az igényeink szerinti jellemzőket felkutatni. Érdemes vásárlás előtt az online piactereken, pl. a Vaterán is szétnézni, ahol egy kis szerencsével a boltinál jóval kedvezőbb áron juthatunk egy-egy újszerű vagy használt darabhoz.
(Fizetett PR cikk)